25 May, 2020

Facebook - to infinity and beyond?

Ett bolag som jag inte äger, men som jag följer med spänning, är Facebook. Jag tror att de flesta har, eller har haft, ett konto hos detta bolag och många är det nog som är kluvna till deras historiska ageranden med allt från reklam, vad som tillåts publiceras samt debaclet med Cambridge Analytica. Ligger detta bakom dem? Till stor del, ja. Förvisso är inte det finstilta löst, men hos gemene man och kvinna har detta redan glömts bort, precis som alla de gånger som nämnda lovat sig själva att ”ta tag i sina liv” genom att såväl ”äta nyttigare och mer varierat” samt ”börja träna”. Allt är medvetet och tacksamt förträngt, för det man inte ”vet” kan man heller inte skämmas över. Som sagt; tacksamt…

Facebook och dess historia tror jag att de flesta känner till. Antingen via att ha läst om dem, eller sett filmen The Social Network med b.la. Jesse Eisenberg som Mark Zuckenberg. Dock är Facebook igår vad de är idag och, än viktigare, inte vad de kommer att vara i morgon. Sedan länge har Tencent och Facebook, som till vissa delar kan och bör ses som konkurrenter, tittat på varandra för se vart den ena är på väg och hur detta antingen kan snos/kopieras, eller förädlas. Den som har haft mest att lära är inte, till Trumps förtret, Tencent, utan det amerikanska bolaget.       

För cirka två år sedan skrev jag om Tencent och rekommenderade i detta inlägg podden Den Digitala Draken och dess avsnitt om Tencenti allmänhet, men Wechat och WePay i synnerhet. Det som beskrivs är hur väl inkorporerat Tencent har lyckats med sin infrastruktur (vilket såklart den kinesiska staten är tacksamma för), en infrastruktur som kommer att utvecklas än mer under 2020 med mer tunga banktjänster.   

Hur WeChat och WePay fungerar går att ses i denna You Tube-video, men även denna. Det är detta som nu Facebook siktar in sig på med sitt utökade partnerskap med Shopify, vilket det står mer utförligt om i denna artikel. ”Tyvärr” gick inte bolagets önskan om Libra igenom, då såväl banker, som statekonomer och länder genast satte hinder i vägen, men något liknande kommer att komma, om inte i morgon så i övermorgon. Läs gärna denna, ett år gamla, artikel om detta

Bolaget vet att deras plattform som ”bara” ett socialt närverk där du kan lägga upp bilder på kattungar och mat är en utdöende bransch. Det är så… hmm, 2006. De måste utvecklas och de gör nu allt i sin makt att bli en sorts kopia av Tencent med att erbjuda handel och betalning via såväl huvudplattformen (Facebook och Instagram) som meddelandetjänsten ”messenger”.

Visst vore det smidigt om du kan kontakta din frisör, boka en tid samt betala denna via appen? Tänk att inte behöva öppna en ny app och ytterligare en för att identifiera dig (tänk: ”mobilt bank-id”) – vore inte det tacksamt? Detsamma om du ska köpa ett nytt spel, en spis eller en chokladkaka. Det är ju, trots allt, ”jobbigt” att öppna nya appar…

Som om inte detta vore nog har bolaget många järn i elden. Utmanaren till Zoom och dennas peers  - Messenger Rooms - släpptes relativt nyligen och erbjuder videosamtal med upp till femtio deltagare och det är ingen som helst tidsbegränsning på samtalen.

Utöver detta har de även sin konkurrent – Facebook Dating - till appar såsom Tinder, som ägs av Match Group Inc. Dock verkar de inte lyckas att bli en like till Match Groups flaggskepp, men kanske får vi se att ”skam den som ger sig” är gällande? 

Att de även fokuserar på att ge sig in på andra geografier och deras köp i det indiska Jio Platforms, som är deras näst största förvärv någonsin, visar hur de kämpar för att inte bara behålla sin position, utan även för att få den att växa:

 ”In a blog post, FB said the sizable investment “underscores our commitment to India, and our excitement for the dramatic transformation that Jio has spurred in the country. In less than four years, Jio has brought more than 388 million people online, fueling the creation of innovative new enterprises and connecting people in new ways. We are committed to connecting more people in India together with Jio.” […] Tech and media companies are pushing into India, attracted by the sheer size of the market and the rapid adoption of digital technologies. Over the past five years, Facebook said, more than 560 million people in the country have gained access to the internet. The purchase of the Jio Platoforms stake is one of the biggest deals Facebook has ever done, second only to the company’s acquisition of WhatsAppp in 2014 for $19 billion.

Per den 31 mars 2020 hade bolaget  2,6 miljarder(!) aktiva användare, vilket är en höjning om 10 % (YoY). I en undersökning svarade de tillfrågade om de besöker butiker/e-shops via Instagram och här svarade 60 % "ja" samt att det uppskattar att bli yipsade om andra/liknande produkter. Vidare berättar undersökningar att cirka 200 miljoner användare dagligen besöker minst en butik via Instagram. 

Ett bra och viktigt nyckeltal i SaaS-bolag likt Facebook, Netflix med flera är "ARPU", vilket står för Avarage Revenue Per User. Sedan 2011 har denna ökat med cirka 25 % per år(!). Jag upprepar: 25 procent per år! 

Hur har det sett ut rent finansiellt för skolkatalogen till bolag? När data från Börsdata studeras framkommer att det finns en orsak till att aktien handlas kring ATH under denna pandemitid.

Jag äger inte denna aktie och har aldrig känt ett ”behov/vill ha”, men när Zuckenberg nu börjar att flytta vissa av schackbrädets pjäser börjar min nyfikenhet växa än mer. Äger du Facebook? Varför/varför inte? Vill du läsa vidare finns bra artiklar på såväl Motley Fool som Seeking Alpha.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.