20 Jul, 2020

StoneCo - Kreditmarknaden & situationen i Brasilien

Jag tror att få, om ens någon, har missat att det råder en pandemi på vår moder jord. Denna har drabbat alla och envar och det har också visats sig att bara för att du är en välutvecklad västnation är det inte ekvivalent med mindre skada. Förvisso har USA Trump, Storbritannien Bojo et cetera, men ändå framkommer att välstånd, pengar, infrastruktur et cetera per automatik inte är att betrakta som skydd när denna farsot sprider sig.

Dock, och detta är ett stort sådant, tenderar mindre utvecklade länder, aka. U-länder/”u-länder”, att drabbas hårdare än snittet och detta kommer vi få se i Afrika, men vi ser det redan nu tydligt i Sydamerika i allmänhet, men i Brasilien i synnerhet. Även här har en ignorant herre till president gjort sitt för att skapa så stor skada som möjligt, likväl är det i detta inlägg irrelevant. Det relevanta är att Brasilien har skadats och det rejält och således kommer detta att synas bland såväl stora som små företag. Vissa kommer att vara relativt opåverkade, såsom MercadoLibre (läs gärna Phantas analys från 2017), som har mer att ”vinna” än vice versa, medan andra kommer att få lida pin.

Ett bolag som jag relativt nyligen tog in och som är verksamma i den virtuella världen är StoneCo, men utan den faktiska och fysiska sådana är de lika utlämnade som tiggaren utanför din lokala ICA-handlare. Jag har tidigare skrivit lite om StoneCo och i det länkade jag även till min vän, Professor Kalkyls, analys (läs gärna detta). I detta inlägg ämnar jag fortsätta skriva ned mina observationer och tankar om Sydamerikas svar på ”PayPal”+” Square”, och som b.la. har Berkshire Hathaway som ägare (nedan bild är från Marketscreener).

I sin Q1:a avslöjade StoneCo att bolaget hanterade 51 % av Brasiliens e-handelstransaktioner under mätperioden. Det är bra och det kommer att växa, givet att bolaget spelar sina kort rätt. Just nu är enbart en låg andel av hela Brasiliens konsumtion ”online” och med nya generationer, ny teklnik, lättare infrastruktur etc. kommer den att öka. Likt alltid handlar det om tid. StoneCo drar inte bara nytta av den snabba övergången till online shopping, utan de hjälper till att sköta rörelsen genom att tillhandahålla betalningsaccept och andra e-handelshanteringsverktyg till försäljare och kunder.

Som om det inte räckte med digitala betalningar har företaget också börjat erbjuda kredittjänster till de handlare som verkar på StoneCo’s plattform. Det introducerar ny potentiell risk om dessa affärsmän börjar misslyckas med lån, men bolagets teknik hjälper den veterinär som behöver lite hjälp och kontrollerar kundens förmåga att göra betalningar baserat på transaktionshistoriken som StoneCo redan har. Den typen av realtidsdata i realtid är en fördel som de flesta banker inte har, och det kan hjälpa StoneCo att bibehålla sin enorma fart under de kommande åren.

Rafael Martins Pereira, ir-ansvarig på StoneCo, berättar att idag är det fem stora banker som har monopol på kreditmarknaden. I en intervju med Motley Fool nämner han att dessa har cirka 80 % av marknaden, vilket visar att det måste finnas plats för ”creades”, dvs. Creative Destruction + penetration. Tänk och jämför med Sverige sent 1990-tal innan Avanza, Klarna et cetera fanns. Då var det ”Storbankerna” som hade monopol och förvisso är de kvar än idag, men studera Klarna, Avanza, Nordnet et cetera så kommer du se att det finns plats för andra aktörer. De som inte kommer med detsamma, utan de som bringar med sig något nytt; något som de stora ej har.  

Nya, unga generationer, en värld som blir mer och mer virtuellt baserad för varje sekund som tickar, teknologi som både blir billigare och snabbare… Ja, mycket ligger rätt för StoneCo, MercadoLibre et cetera och klarar de av att spela sina kort rätt kan detta bli ett fint innehav. Dock skall det betonas att riskerna är många och höga.

Nedan bilder är från Statista.com och visar övergripande om de trender som spås komma.

Som jag tidigare skrev har Brasilien drabbats mycket hårt av Covid-19 och i såväl svenska som i utländska medier har det gått att läsa att landet enbart ”överträffas” av USA gällande antalet smittade. PÅ WHO:s hemsida är sifforna allt annat än roliga och när denna texts skrivs har över 2 miljoner smittade rapporterats och över 76 000 har lämnat jordelivet.  

Självklart slår detta mot Brasilien på alla plan, såväl samhälleliga som ekonomiska och mänskliga och ja, det kommer att synas att många små, små aktörer, butiksinnehavare et cetera har gått under. Dock är min uppfattning att landet inte kommer att gå under och att StoneCo klarar denna utmaning. Jag är beredd att utöka mitt innehavs portföljsandel då det just nu enbart står för 1/3 av det totala som jag kan tänka mig.

Att landet, siffrorna till trots, ändå tycks öppna upp, istället för att stänga ned, är lika förvånande som logiskt; förvånande iom. risken för antalet döda kommer att öka; logiskt då ekonomin måste fungera.

Den 26/8 kommer bolagets Q2 att presenteras och då kommer vi få se hur covid-19 har drabbat detta land som conquistadorerna kom att skövla likt vore det deras att bara sådär taga. Jag är beredd på en mycket skakig resa, men så länge jag ser att fler pilar pekar upp än ner kommer jag fortsätta vara delägare. Innehavet är dock litet och ligger strax under 1 % av av min totala portfölj.

Vad tror du om bolagets möjligheter?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.