22 Jul, 2020

Nintendo - f***k mobile

Jag skrev en analys om Nintendo den 11/5 2020 och sedan dess har vissa händelser inträffat. Den största är det faktum att bolaget ämnar skära ned på sin närvaro på mobilmarknaden/spel för mobil – en marknad som de knappt börjat att angripa. Detta såg jag först som mycket besynnerligt, för när data studeras framkommer att just handhållna konsoler, vilket dagens mobiler kan anses vara, är det nya svarta. Nedan bild, tagen från Statista, visar att antalet användare förvisso stiger, men i en allt långsammare takt. Därtill kan det på samma länk ses att estimaten för ökad vinst på denna marknad går mot en tillväxt på låga, ensiffriga procenttal. Detsamma kan inte sägas om ARPU (Avarage Revenue Per User), som spås sjunka(!).

I Europa är trenden den liknande, men här hamnar ARPU på en mer flat linje än i en negativ sådan och i USA är trenden lite mer positiv. Om en generalisering skall tas, vilket alltid bör göras varsamt och aldrig sedan tas som en vedertagen sanning, är att den mobila marknaden tycks vara någorlunda mättad i Asien, där ”den nya/unga generationen” redan har ersatt den tidigare mogna dito.

I väst, dvs. Europa och Amerika, har konsumenten mer ofta än sällan önskat spela via PC och/eller konsol och här är det min tro att vi kommer att få se en ökad penetration på just mobilmarknaden och allt fler av de västerländska bolagen tycks ha förstått det. Blizzard är här smarta och via, det just nu förvisso hatade, Diablo Immortal kommer de inte bara att öppna en port för IP:t på den asiatiska marknaden, utan även få västs konsumenter att bli medvetna om mobilens kraft som speldosa.

Varför ökar då inte Nintendo sin närvaro? Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har de IP:n såsom Mario Kart, Smash Bros, Luigis Mansion, Animal Crossing, Pokemon et cetera, vilka är värde sin vikt i guld och vissa av dessa finns på mobil, men ändå väljer de att ta ett steg tillbaka. Beror det på att de bedömer ROIC på detta segment inte är förmånligt? Är det för att de anser att Switch, som kan spelas via såväl TV som i handen, likt en mobil, redan har fångat de som fångas kan?

Svaret är en blandning. Dels bedömer bolaget att deras produkter inte kan göras rättvisa på mobiler, dels har Switch sålt så bra och de tar då risken(?) att inte ta in ytterligare ett segment. Detta kan i korta loppet bedömas som klokt, men i det långa dito? Ja, det är svårt att säga, för Nintendo har inte lyckats träffa mitt i prick med samtliga av sina konsoler, vilket visade sig med Wii U. Hur kommer Switch att stå sig när Sony och Microsoft nu kommer med den femte generationens konsol? I sin senaste rapport skriver de att kommande räkenskapsårs nettovinst kommer att minska med cirka 23 %, vilket inte är så lite.

Nintendo har funnits sedan 1889 och har således klarat det mesta som ett företag kan ställas mot och från att ha varit en producent av spelkort är de idag än jätte inom digitaliserad underhållning. Historik är inte en garant för framtiden, men kanske kan man bedöma sannolikheten för att bolaget finns kvar även i morgon givet denna? Jag tror inte de kommer att göra en Kodak, men det trodde just de troende om nämnda…

Intressant är att TIN Fonder, med Armfelt och Sprinchorn, har tagit in Nintendo i sin nya fond, som de har tillsammans med Avanza. Här utgör bolaget hela 4,3 % av portföljen

Jag lockas av Nintendo, men jag känner mig ännu inte övertygad om att investera i dem och således får de ligga kvar på min bevakningslista.

När detta inlägg skrivs äger jag ej aktier bolaget, men för transparensen skull erkänner jag att jag har ett Nintendo Switch.

Äger du Nintendo?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.