0,00% Idag
-2,66% Sedan årsskifte

2020-06-29 17:47:46

BÖRSEN: SSAB STEG MEST, H&M BACKAR IGEN, OMXS30 +0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen avancerade på eftermiddagen efter en avvaktande start på måndagshandeln. Investerare vägde en ny potentiell våg av coronaviruset mot ekonomiska stimulanser och en snabb ekonomisk återhämtning.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index stigit med 0,8 procent till nivån 1.672. Aktier för knappt 16,5 miljarder kronor hade då bytt ägare. På ledande Europabörser var tyska DAX index upp 1,2 procent och franska CAC 40 steg 0,7 procent.

Inom Stockholmbörsens storbolagsindex OMXS30 återfanns Volvo bland vinnarna med en uppgång på 2,2 procent till 147:55 kronor. Lastbilskoncernen har fått sin riktkurs höjd till 200 från 150 kronor av Carnegie, som upprepar rekommendationen köp.

Även SSAB återfanns i toppskiktet med en uppgång på 4,8 procent. Bankerna Swedbank och SEB steg 3,7 respektive 2,2 procent.

Assa Abloy avancerade 0,9 procent. Låsbolaget har ingått avtal med italienska FAAC Group om att avyttra viss verksamhet som eftergifter till EU i samband med förvärvet av Agta Record. Försäljningspriset för avyttringen uppgår till 100 miljoner euro på skuldfri basis.

Swedish Match blev en av måndagens större förlorare och backade 2,0 procent.

H&M handlades ned 1,1 procent till 135:50 kronor. Modejätten har fått blandade riktkursförändringar av analyshusen efter förra veckans rapport. JP Morgan anser att H&M:s kvartalsuppdatering kom in något under förväntan, men att det fanns uppmuntrande signaler på en underliggande revansch för bolaget. Banken har en överviktsrekommendation för aktien och en riktkurs på 190 kronor.

Sandvik som tidigare initierat ett kostnadsbesparingsprogram bedömer nu att de kommer spara cirka 1,2 miljarder i årstakt, jämfört med tidigare bedömning om 0,9 miljarder kronor. Aktien handlades upp 1,7 procent.

Utanför storbolagsindexet backade Ambea 5,4 procent. Omsorgsbolagets vd Fredrik Gren har på eget initiativ valt att lämna posten efter att ha suttit i vd-stolen i nästan tio år.

Köksbolaget Nobia genomför omstruktureringar som belastar det andra kvartalet med 93 miljoner kronor. Aktien handlades upp 1,1 procent.

Oncology Venture har tecknat ett avtal om att utlicensiera två tillgångar i sin kliniska portfölj, Liplacis och 2X-111, till Smerud Medical Research International. Enligt avtalet har Oncology Venture rätt till regulatoriska milstolpsbetalningar. Aktien steg cirka 24 procent.

Bimobject avancerade 9,8 procent efter att bolagets vd köpt aktier för totalt 2,25 miljoner kronor.

Diagram: Stockholmsbörsen OMXS30 måndagen den 29 juni

Bildkälla: Infront