-1,59% Idag

2018-06-04 13:36:42

BÖRSEN: NEDÅT, TELIA MOT STRÖMMEN PÅ SVD-UPPGIFTER, OMXS -0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde den nya veckan något lägre och gick därmed mot den generella utvecklingen i Europa. Verkstad tyngde medan H&M och Telia gick mot strömmen. Enligt SvD ser näringsdepartementet hellre att Telia delar ut pengar än genomför förvärvet från Bonniers.

Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 var vid 13-tiden ned 0,3 procent till nivån 1.565. Omsättningen nådde över 3 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Konjunkturkänsliga papper som Atlas Copco, Volvo, SKF, ABB och Sandvik tyngde utvecklingen med nedgångar på 0,9-1,7 procent.

I nyhetsflödet syntes att H&M utökat samarbetet med tyska Zalando. Varumärket Monki kommer att bli tillgängligt på Zalandos plattformar från med augusti. H&M stärktes 0,7 procent medan Kinnevik, som äger 32 procent av Zalando, tappade 0,8 procent. Zalando tappade drygt 1 procent i Frankfurt.

Näringsdepartementet är inte förtjust i Telias planer på att köpa Bonniers tv-verksamhet, skriver Svenska Dagbladet Näringsliv med hänvisning till källor. Enligt uppgifterna ska regeringskansliet föredra att Telia delar ut mer pengar till aktieägarna i stället. Aktien stärktes 0,7 procent.

Ratos har presenterat nya finansiella mål i samband med sin kapitalmarknadsdag som hålls på måndagen. De nya målen ska fokusera på vinstutvecklingen i bolagsportföljen, skuldsättningskvot samt aktiens totalavkastning. Det tidigare IRR-målet om lägst 15 procent utgår. Nyheterna togs väl emot av marknaden och aktien lyfte 2,6 procent.

Fingerprint Cards tappade 4,3 procent. Bolaget har sjösätt ytterligare besparingsåtgärder och tvingas till fler nedskrivningar, bland i lagervärdet om 336 miljoner kronor. Antalet tjänster i biometribolaget kommer att reduceras kraftigt.

På bemanningsfronten ska Poolia gå samman med Uniflex. Den föreslagna utbytesrelationen innebär att varje aktie i Uniflex ersätts med 1,7 nya aktier i Poolia. Uniflex-aktien var upp knappt 3 procent medan Poolia klättrade 6,3 procent.

Elekta avancerade nästan 4 procent. Förvisso nådde inte fredagens bokslut förväntningarna men bolagets optimism kring det stora tillväxthoppet, den nya linjäracceleratorn, Unity bådar gott enligt analytiker.

Uppåt var det även för Kindred som avancerade 4,3 procent efter att SEB höjt sin rekommendation till köp.

Storytel fortsatte att stiga, aktien stärktes ytterligare 6,7 procent till 147 kronor. Detta sedan ABG mer än dubblat sin riktkurs till 190 kronor och upprepat sitt köpråd. Sedan årsskiftet har aktien avancerat närmare 120 procent.

Sensec stärktes 12 procent. Bolaget har tecknat ett avtal om att leverera minsökare till norska försvaret. Ordervärdet uppgår till 1,5 miljoner norska kronor.

Immunovias aktie tappade närmare 4 procent Medicinteknikbolagets näst största ägare, Vincent Saldell, har sålt aktier i bolaget varefter innehavet uppgår till motsvarande 4,98 procent av kapital och röster, ned från 5,8 procent i slutet av mars, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Medicinteknik- och kommunikationsutrustningsbolaget Sectra hade ett bra fjolår men nu har aktien stigit för mycket. Det menar Dagens Industri som i en analys sätter sälj på aktien. Sectra-aktien föll 8 procent.

Köp Midway, Oriflame och Medcap. Dock blir rådet att plocka hem vinsten i Stille, enligt Börsveckan. För Edgewares vidkommande tvekar tidningen till att köpa aktien och för Acconeer och Plejd blir råden avvakta. Midway rusade 11,4 procent medan Oriflame var upp drygt 3 procent. Medcap steg 4,6 procent. Stille sjönk 6,6 procent och Edgeware föll 1,4 procent.

Graf: OMXS30 under måndagen

Källa: Infront