-0,52% Idag
-16,25% Sedan årsskifte

2019-12-23 15:48:44

BÖRSEN: KAMBIS KURS KOLLAPSAR, CONSILIUM KLÄTTRAR, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades oregelbundet på måndagseftermiddagen inför julledigheten, i linje med börstendensen i Europa. Sportboksleverantören Kambi föll efter an amerikansk sektoraffär medan Consilium rusade efter en avyttring med hög prislapp.

Vid 15-tiden var storbolagsindexet OMXS30-index ned 0,1 procent till 1.792. Aktier för 6,2 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen.

Den svenska sportboksleverantören Kambi rasade 30 procent innan handeln i aktien stoppades efter beskedet att sportbettingbolaget Draftkings, som är kund till Kambi, går samman med Kambi-konkurrenten SBTech. Affären kan innebära att Draftkings får tillgång till egen sportbok och därmed inte behöver Kambi på samma sätt som innan. I augusti tecknade Kambi och Draftkings ett utökat avtal som innebar en utökning av samarbetet till ytterligare åtta delstater.

När Kambi i augusti förlängde avtalet i USA tecknades det på "kort- och medellång" sikt, säger Kambis ir-chef Mia Nordlander till Nyhetsbyrån Direkt. Hon kan inte se annat än att kunden kommer att följa det gällande avtalet som är baserat på intäktsdelning.

Consilium rusade 187 procent efter att ha meddelat avyttring av affärsområdet Marine & Safety till Nordic Capital. Priset på 3 miljarder kronor på skuldfri basis kan jämföras med bolagets börsvärde i fredags på knappt en halv miljard kronor. Pengarna som frigörs kommer att användas till att lösa skulder och återbetala en obligation, men det blir också en extrautdelning som ska preciseras senare.

Tele2 visade initial en uppgång som dock snabbt kom av sig och aktien var ned 0,1 procent. Bolagets kabeloperatör Comhem är överens med TV4, kontrollerat av konkurrenten Telia, om ett vad parterna betecknar som ett "grundavtal". Samtidigt sägs att förhandlingarna ska fortsätta. På kort sikt kommer Comhems kunder att kunna se TV4-kanaler i jul.

Fyra av riskkapitalbolaget EQT:s partners har bildat bolaget Bark Partners AB dit de överför huvuddelen av sina aktier i EQT. Efter överföringen kommer Bark Partners att äga sammanlagt 15,2 procent av EQT och därmed bli riskkapitalbolagets näst största ägare. Aktien var ned 0,3 procent.

Oncopeptides, som varit en stor favorit bland analytiker, fick kritiska kommentarer i en Dagens Industri-kommentar signerad Richard Bråse. Aktien pressades 3,6 procent.

Magnolia Bostad avancerade 7 procent efter att ha sålt en fastighet i Spånga. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till cirka 755 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget SBB fick inga pluspoäng för sin avyttring av 46 fastigheter för drygt 1 miljard kronor, utan aktien backade 1,5 procent.

Bioteknikföretaget Saniona lyfte 11 procent efter att dess partner Medix lämnat in en ansökan om nytt läkemedel till det mexikanska läkemedelsverket för godkännande av tesofensine för behandling av patienter med fetma.

Storytel stärktes 6 procent och utökade därmed uppgången från i fredags. En annan kursvinnare var Diamyd Medical som fortsatte upp 40 procent.

Graf: OMXS30 måndagen den 23 december

Bildkälla: Infront