0,00% Idag
-2,66% Sedan årsskifte

2020-06-29 16:30:18

NEW YORK: INLEDER UPPÅT MED STÖD AV BOEING, S&P500 +0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i New York inledde uppåt på måndagen trots att antalet nya fall av coronasmittade i landet har fortsatt att öka.

Vid 16.20-tiden var Dow Jones storbolagsindex upp 1,4 procent till 25.374. Det bredare S&P 500-indexet steg 0,7 procent till 3.032, medan teknikorienterade Nasdaqs kompositindex var upp 0,4 procent till 9.792.

"Även om det fanns flera alarmerande nyheter angående covid-19 under helgen, med rekordhöga siffror, har de covid-relaterade dödstalen sjunkit i USA", påpekade Tom Lee på Global Advisors.

Flygplanstillverkaren Boeing har fått tillstånd av amerikanska luftfartsmyndigheten, Federal Aviation Administration, att inleda testflygningar under måndagen med den olycksdrabbade modellen 737 Max som har haft flygförbud under de senaste 15 månaderna. Boeing lyfte nära 9 procent.

Kosmetikabolaget Coty steg drygt 11 procent sedan det aviserat ett samarbete med Kim Kardashian Wests varumärke. Coty betalar 200 miljoner dollar för 20 procent i bolaget.

Läkemedelsbolaget Gilead steg 2,3 procent. Bolaget meddelade att det har satt priset för en behandling med dess antivirala läkemedel remdesivir mot covid-19 till 390 dollar per dos i industrialiserade länder.

Ett växande antal bolag, däribland Starbucks och Coca-Cola, har anslutit sig till en annonsbojkott som riktar sig mot hatiska inlägg på sociala medier som Facebook och Twitter. Facebook handlades ned 0,6 procent medan Twitter däremot steg 1,5 procent.

Beyond Meat rasade 10 procent sedan en analytiker på Barclays nedgraderat aktien i två steg, från övervikt till undervikt.

Brittiska oljebolaget BP aviserade en försäljning av sin petrokemiska verksamhet till ett brittiskt bolag för 5 miljarder dollar. BP uppgav att åtgärden innebär att bolaget har uppnått sitt mål om att göra försäljningar för 15 miljarder dollar ett år före tidtabell. BP-aktien var upp drygt 3 procent i New York.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen var ned 1 punkt till 0,64 procent.

Graf: S&P500-index, måndagen den 29 juni

Bildkälla: Infront