+1,31% Idag

2019-07-02 13:48:16

BÖRSEN: SMÅ FÖRÄNDRINGAR, H&M BLAND VINNARNA, OMXS30 +0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen fortsatte att handlas i en oregelbunden tendens vid lunchtid. Investerarnas fokus riktas mot handelskonflikten mellan USA och Kina. USA:s president Donald Trump och Kinas president Xi Jinping har enligt uppgifter inlett diskussioner om en lösning på konflikten.

Vid 13:45-tiden var det svenska storbolagsindexet OMXS30 upp 0,1 procent till nivån 1.644. Aktier för 3,4 miljarder kronor hade då bytt ägare på Stockholmsbörsen.

H&M, som återfanns bland vinnarna på storbolagsindexet, handlades upp 0,8 procent. Klädkedjans storägare och styrelseordförande Stefan Persson har köpt cirka 1,8 miljoner aktier för cirka 280 miljoner kronor.

Bland de mer defensiva bolagen stärktes Swedish Match 1 procent och Telia var upp 0,8 procent. Även Hygienbolaget Essity stärktes något. Aktien steg 0,8 procent.

Inom banksegmentet avancerade Nordea 1,2 procent. Deutsche Bank och Credit Suisse ger en köprekommendation för Nordea i sektoruppdateringar av sektorn. Nordeaaktien uppges fortsatt vara en av få köpvärda aktier inom nordisk storbanksektor. SEB avancerade knappt 1 procent medan Swedbank och Handelsbanken backade 0,6 procent respektive 0,9 procent.

Stålbolaget SSAB hade det kämpigare och backade 2 procent. Autoliv och SCA återfanns även i botten och båda handlades ned 1,8 procent.

Polymertillverkaren Hexpol har förvärvat Preferred Compounding från Audax Group för cirka 232 miljoner dollar på skuldfri basis. Förvärvet, som finansieras med befintlig kassa och banklån samt en ny kreditfacilitet hade under 2018 en försäljning på cirka 240 miljoner dollar. Aktien höjdes med drygt 2 procent.

Lundin Petroleum handlas exklusive rätt till kvartalsutdelning om 0:37 dollar motsvarande 3:43 kronor. Aktien trycktes ned med 2 procent motsvarande 5:80 kronor.

Bland de mindre bolagen steg Bioinvent cirka 5 procent. Forskningsbolaget har fått klartecken från FDA att starta en kombinationsstudie i fas 1/2a för behandling av solida tumörer inom immunterapi.

Forskningsbolaget Oasmia har utnämnt en ny tillförordnad medicinsk chef i Nina Heldring samt utsett en rådgivande vetenskaplig kommitté. Aktien var upp 11 procent.

Gapwaves har ingått ett licensavtal med Veoneer omfattande teknologitransfer, utvecklingstjänster och royalty för antenner till bilradar. Aktien avancerade 42 procent.

En annan kursrusare var Nanologica som rusade upp 50 procent. Bolaget har startat verksamhet inom preparativ kromatografi i samband med ett avtal med kinesiska Yunbo Technology värt motsvarande 128 miljoner kronor.

Nordea upprepar rekommendationen köp av Catena Media med riktkursen 100 kronor. Aktien steg 3 procent till 65:25 kronor.

Trots att rapportsäsongen för det andra kvartalet ännu inte har inletts får vi under eftermiddagen en försmak när fastighetsbolaget Fast Partner klockan 14.30 släpper sin rapport.

Oljekartellen Opecs möte fortsätter under tisdagen och under kvällen svensk tid väntas den veckovisa oljelagerstatistiken presenteras.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index tisdag den 2 juli

Källa: Infront