0,00% Idag

2020-10-05 17:52:28

BÖRSEN: AAK OCH HEXPOL STEG PÅ STARKA KV-BESKED, OMXS30 +1,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde veckan uppåt på bred front. Positiva indikationer om USA-presidenten Donald Trumps hälsa bidrog till optimism. AAK och Hexpol avancerade på starka besked kring tredje kvartalet.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index stigit 1,4 procent till nivån 1.840. Aktier för cirka 18,2 miljarder kronor omsattes under dagen på Stockholmsbörsen.

AAK klättrade 5,9 procent. Specialfettsbolaget spår ett rörelseresultat för årets tredje kvartal som är något högre än motsvarande kvartal i fjol men betydligt högre än vad som förväntades i början av tredje kvartalet, samt högre än nuvarande marknadsförväntningar.

Även polymertillverkaren Hexpol kom med omvänd vinstvarning och aktien stärktes 4,9 procent. Hexpol räknar med att det justerade operativa rörelseresultatet för tredje kvartalet väsentligt överstiger marknadens förväntningar medan försäljningen väntas ligga i linje med förväntningarna.

Positiva ordersiffror från den nordamerikanska lastbilsmarknaden för september gav Volvo stöd. Aktien blev vinnare inom OMXS30 med +4 procent, följd av Autoliv, som steg 3,6 procent. Både Handelsbanken och Carnegie har uppgraderat Autoliv till köp, från behåll.

Flera andra industribolag låg också högt på vinnarlistan, som SSAB, SKF och Sandvik. Utanför storbolagsindex steg Gränges 8,5 procent. H&M var enda aktie på minus inom OMXS30 med en nedgång på 0,8 procent.

Nordea steg 2,6 procent efter DI:s uppgifter om att bankens huvudägare Sampo börjat sondera terrängen inför en försäljning.

Lundin Energy avancerade 3,7 procent. Oljebolaget har ingått avtal med Idemitsu Petroleum Norge om att köpa andelar i en tillgångsportfölj i Barents hav för 125 miljoner dollar.

Electra meddelade att omsättningstillväxten var 15 procent i tredje kvartalet, huvudsakligen drivet av försäljning inom hemelektronikprodukter. Aktien steg 4,2 procent.

Surgical Science Surgical rusade nära 28 procent efter besked om ett långsiktigt ramavtal inom robotkirurgi med Auris Health, en del av Johnson & Johnson-koncernen.

Saab var upp 2,6 procent, efter köpråd i DI och Intrum stärktes 5,7 procent i spåren av att SEB höjt aktien till köp (behåll). Enea, som däremot fått sin rekommendation sänkt till behåll (köp) av SEB, sjönk 1,2 procent.

I rekommendationsfloden handlades också Kopparbergs upp 5,6 procent efter köpråd i Börsveckan. Storytel, som samma tidning satte rådet avvakta på, backade 2,9 procent. Vidare steg Oasmia 4 procent till 4:26 kronor, sedan Erik Penser Bank inlett uppdragsbevakning med motiverat värde på 6:30-6:70 kronor.

Forskningsbolaget Pledpharma klättrade nära 17 procent i spåren av nyheten om köp av särläkemedelsbolaget Rare Thyroid Therapeutics. First North-listade Modern Ekonomi rusade 38 procent till 4:00 kronor, efter att norska Ecit lagt ett rekommenderat bud om 3:90 kronor kontant per aktie.

Gruvprospekteringsbolaget Josemarias aktie steg 7,7 procent utan uppenbara nyheter. Publicering av bolagets genomförbarhetsstudie väntas i närtid.

Fastighetsbolaget Fabege handlades från måndagen utan rätt till utdelning om 1:60 kronor. Aktien backade 1:15 kronor.