-0,34% Idag

2019-06-03 12:25:34

BÖRSEN: HANDELSORO TYNGER VERKSTADSBOLAGEN, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Handelsoro fortsatte att tynga Stockholmsbörsen som inledde måndagen med breda nedgångar. Men vid lunchtid hade index återhämtat något av den inledande nedgången med Electrolux och Astra Zeneca i dragposition, medan SSAB fortsatte att tynga index.

Vid 12.20-tiden var storbolagsindex OMXS30 ner 0,6 procent till nivån 1.502. Aktier för 4,8 miljarder kronor hade bytt ägare. Ute i Europa var Parisbörsens CAC-index och tyska DAX-index samtidigt ner omkring 1 procent.

Fredagens hot om importtullar mot Mexiko från Donald Trumps fortsatte att skapa frågetecken kring den globala konjunkturutvecklingen på måndagen och konjunkturkänsliga verkstads- och råvarurelaterade bolag syntes i botten av OMXS30-indexet.

Stålkoncernen SSAB, som sjönk 3,5 procent på fredagen, vid lunchtid var ner 2,4 procent, medan Boliden backade 1,4 procent. Autoliv som tappade över 7 procent på fredagen fortsatte ner 1,2 procent, medan telekomjätten Ericsson, som stod emot fredagens konjunkturpress, sjönk 1,8 procent på måndagen.

Hexagon var näst mest omsatta aktie inklusive handeln på MTF:er (alternativa handelsplattformar) och den klarade sig något bättre än index. Aktien var vid lunchtid oförändrad utan att bolaget fanns med i det generella nyhetsflödet.

Astra Zeneca meddelade på måndagen positiva resultat från en fas 3-studie av Lynparza. Aktien tillhörde en av få vinnaren på storbolagsindexet och steg 0,7 procent.

Hygienbolaget Essiy och Electrolux noterades också på plus och aktierna steg 0,2 respektive 1,41 procent.

Utanför OMXS30 gick bilbesiktningsföretaget Opus mot strömmen och steg 8,4 procent till 5:80 kronor. Nordea har inlett bevakning av Opus med köpråd och riktkursen 11:60 kronor.

Även MTG-avknoppningen Nent fick stöd av en köprekommendation från Dagen industri och steg 0,9 procent. "Nent är en lågt värderad kassaflödesmaskin som är väl positionerad för att leverera lönsam tillväxt", skrev tidningen på måndagen.

Intrum klarade sig också bättre än index och steg nära 3 procent. Kredithanteringsbolaget meddelade på morgonen att det köper grekiska Piraeus Banks plattform för hantering av förfallna fordringar.

Inission, som erbjuder produktions- och logistiktjänster till industrikunder, avancerade 5,6 procent efter köpråd i senaste Börsveckan.

Medicinteknikbolaget Sedana Medical handlades upp nära 9,2 procent. Bolaget har tecknat ett tioårigt exklusivt distributionsavtal med en kinesisk distributör och initial order är på 16 miljoner kronor.

Sprint Bioscience, som utvecklar läkemedel inom området cancer och metabolism, var upp 16,7 procent. Bolaget har meddelat att det inom ramen för ett samarbete med LG Chem Life Sciences uppnått det första prekliniska delmålet. Därmed utfaller en delmålsbetalning till Sprint Bioscience om 1,5 miljoner dollar.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 3 juni

Källa: Infront