0,00% Idag

2021-05-04 10:15:06

SBB: ILIJA BATLJAN SATSAR PÅ NORSK FOLKFINANSIERINGSPLATTFORM

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) En norsk folkfinansieringsplattform hämtar 40 miljoner norska kronor från den svenska fastighetsinvesteraren Ilija Batljan.

Då den norska investeringsplattformen Kameo hämtade 66 miljoner norska kronor i en riktad emission ville Ilija Batljan ha en stor bit av kakan. Dagens Næringsliv har tidigare skrivit om den explosiva tillväxten i folkfinansiering. Allt fler småsparare omfamnar investeringsmöjligheten, men det är inte bara småspelare som låter sig lockas.

Ilija Batljan gick nyligen in med 40 miljoner norska kronor när folkfinansieringsplattformen Kameo, men inte genom hans fastighetsbolag SBB utan genom hans eget investeringsföretag.

"Det är helt fantastiskt att få med Ilija i laget. Han är en enastående entreprenör", säger Kameos grundare och chef Sebastian Martens Harung till tidningen.

Ilija Batljan har varit flitigt omtalad i norska medier det senaste halvåret i turerna kring SBB:s bud på det norska fastighetsbolaget Entra – en affär där SBB till slut gav upp.

Den norska investmentbanken ABG Sundal Collier har sedan 2019 varit delägare i Kameo och är i dagsläget största ägare med 29 procent av aktierna. Företaget erbjuder lån till små och medelstora företag och projekt genom så kallad folkfinansiering, där privatpersoner kan bidra.