-0,41% Idag

2019-07-10 10:35:02

BÖRSEN: ÖPPNING NEDÅT, MARKNADEN INVÄNTAR FED-TAL, OMXS30 -0,X%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde onsdagens handel nedåt. Ytterligare vägledning för marknaderna kan komma i form av Fed-chefen Jerome Powells guidning kring Feds planer när han talar inför representanthusets finansutskott klockan 16 i dag. Medan marknaden är fortsatt säker på en räntesänkning i juli visar de senaste dagarnas rörelser om en ökad osäkerhet kring hur aggressiva Fed kommer att vara senare i år.

Omkring 10.25-tiden var det svenska storbolagsindexet OMXS30 ned 0,3 procent till nivån 1.625. Aktier för 1,7 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen. På kontinenten var tyska DAX ned 0,2 procent medan franska CAC backade 0,1 procent.

Inom OMXS30 återfanns storbanken Nordea i toppen av index och steg 0,9 procent samtidigt som SSAB och Autoliv handlades uppåt.

Efter att ha stigit i gårdagens handel, noterade Hexagon en nedgång om 2,3 procent och placerade sig i botten av indexet. Deutsche bank har sänkt riktkursen till 525 (575) men upprepar rekommendationen köp samtidigt som Morgan Stanley skruvat ner riktkursen till 505 (530), med upprepad rekommendationen övervikt/in-line.

Hygienbolaget Essity tappade 1,2 procent.

Teleoperatören Tele2 noterades bland förlorarna på storbolagsindexet och backade 1,8 procent till 132:85 kronor. Nordea Markets har återupptagit bevakningen av Tele2 med en säljrekommendation och riktkursen 116 kronor.

Utanför storbolagsindexet har Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, meddelat en omvänd vinstvarning. Rörelseresultatet och rörelsemarginalen i det andra kvartalet förbättrades jämfört med tidigare perioder till följd av omsättningstillväxt kombinerat med en hög bruttomarginal och positiva valutaeffekter. Aktien rusade 8,9 procent.

Medicinteknikbolaget Ortivus handelsstoppades efter att ha stigit kraftigt två dagar i rad.

Samhällsfastighetsbolaget SBB redovisade ökade hyresintäkter och förbättrat förvaltningsresultat och aktien klättrade 2,6 procent.

Den Umeå-baserade spelutvecklaren Zordix startar Zordix Publishing, en division som förlägger spel. I samband med detta har bolaget tecknat avtal för att bli global förläggare till Nintendo Switch. Aktien avancerade 26 procent.

Det First North-listade bolaget Saxlund har tecknat kontrakt med Setra Trävaror för leverans av en transportabel värmecentral med ett kontraktsvärde på cirka 9,5 miljoner kronor. Aktien rusade omkring 10 procent.

Graf: Intradagsutveckling OMXS30

Bildkälla: Infront