-1,57% Idag

2019-03-08 17:48:35

BÖRSEN: SEN ÅTERHÄMTNING, NORGE OROADE OLJESEKTORN, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen backade lätt under större delen av fredagen, men hämtade sig mot slutet av handeln och stängde oförändrat. Farhågor om en avmattning för den globala konjunkturen fick bränsle av en amerikansk jobbrapport, som var långt svagare än väntat.

Vid stängning var Stockholmsbörsens OMXS30-index oförändrat vid 1.559 och aktier för 14,4 miljarder kronor bytte under dagen ägare på Stockholmsbörsen.

Den svenska kronan har hittills i år försvagats kraftigt mot dollarn och euron, men på fredagen kunde inte ens valutaförändringar glädja exportbolagen märkbart. Bäst i OMXS30 var i stället Telia med en uppgång på 1,6 procent. På minussidan fanns bland andra Getinge, som tappade 2,4 procent, samt SSAB A och Boliden som backade 1,8 procent vardera.

Norges regering har beslutat att Statens pensjonsfond utland, mer känd som Oljefonden, ska sluta investera i bolag inom utvinning och prospektering av olja. Nuvarande innehav i sådana bolag ska säljas under en utfasningsperiod. Fondens svenska innehav i sektorn är bland annat 4,1 miljoner aktier i Lundin Petroleum, drygt 650.000 aktier i IPC och cirka 350.000 aktier i Tethys Oil, enligt ägarregistret Holdings.

Lundin Petroleum och IPC backade 2,6 procent vardera medan Tethys Oil sjönk 1,8 procent. I Oslo pressades bolag inom oljeservicesektorn med kraftiga nedgångar för aktier som PGS och BW Offshore.

Antalet abonnenter på MTG:s streamingtjänst Viaplay var i slutet av 2018 cirka 1.258.000, enligt ett prospekt inför avknoppningen av Nent från MTG. Det var första gången bolaget berättade om antalet abonnenter och beskedet fick MTG-aktien att stiga 3,3 procent.

Suget efter nya JM-lägenheter är fortfarande svagt, enligt en undersökning genomförd av Carnegie och refererad av Di.se. Av totalt 496 lägenheter som i dagsläget är till salu i JM:s projekt har den senaste månaden bara en enda lägenhet sålts eller bokats. JM stängde 1,9 procent lägre.

Serneke handlades upp 4,7 procent efter att ha avtalat med Framtiden Byggutveckling om att bygga 125 lägenheter i Göteborg, med ett ordervärde på 315 miljoner kronor.

First North-listade Sedana Medical steg 7,7 procent efter att ha meddelat att en viktig fas 3-studie bara behöver omfatta 300 patienter i stället för tidigare uppskattade 550. "Mycket positiva nyheter", enligt bolagets vd.

Copperstone Resources lyfte drygt 15 procent efter att ha uppgett att köpet av Viscaria skulle bli klart på fredagen. Förvärvet bekräftades av bolaget i början av oktober i fjol.

Streamingbolaget Mavshack skickade ut en längre kommentar till förra veckans avtal med det filippinska mediebolaget GMA. Mavshack-vd:n Tommy Carlstedt beskrev avtalet som en "game-changer" och meddelade även att bolaget nu slutar med månadsrapporteringar. Aktien lyfte 32 procent.

Teknikbolaget Funded By Me Crowdfunding gjorde debut på NGM Nordic MTF, utan att ha gjort någon emission i samband med listningen. Första avslutet gjordes till 44 kronor, men sedan bar det utför och vid stängning var den senaste noteringen 17:40 kronor.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 8 mars

Källa: Infront