-0,17% Idag

2020-12-18 12:06:02

OFFENTLIGA HUS: VEMODIGT MEN SAMTIDIGT SMICKRANDE – VD (R)

(Rättar i stycke åtta: teckningskursen var 13:40, inte 12:40)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Offentliga Hus vd Fredrik Brodin var ovetande om storägarnas försäljning till SBB, och det är med blandade känslor han "går till jobbet som vanligt på fredagen".

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt efter att det på fredagen blivit känt att SBB köpt en post motsvarande 54 procent av aktier och röster i bolaget som utlöste budplikt.

Offentliga Hus noterades på First North så sent som i slutet av oktober. Accepterar resterande ägare budet som ännu inte har offentliggjorts, kan börsäventyret därmed komma att bli kort.

"Det är ju lite vemodigt när vi precis har gjort allt jobb som krävs för att komma till börsen om det skulle bli så. Men vi är ett starkt bolag, och jag förstår varför vi har fått det här budet på oss. Det är lite smickrande att någon vill köpa oss, samtidigt som det är tråkigt om vi inte får fortsätta den resa som vi har påbörjat", säger Fredrik Brodin.

Han menar dock att bolaget kan bli en bra tillgång för SBB, men än så länge har han inte haft någon dialog med SBB och han säger sig inte veta vad de har för planer.

"Jag fick reda på det här i morse via pressreleasen så jag vet inte så mycket mer än någon annan i det här läget. Jag går till jobbet som vanligt", säger han.

Bland säljarna finns Fastator som innan försäljningen var bolagets största ägare med en andel på 23 procent. Att Offentliga Hus nu går mot en avnotering är inget som Fastators styrelseordförande Björn Rosengren ser som ett misslyckande.

"Jag kan ju bara uttala mig för Fastators räkning och vi fick ett bra bud helt enkelt. Introduktionen var 13:40, sedan har den pendlat mellan 12 och 13 kronor och vi fick 15:40 så ja, vi fick ett väldigt bra bud. Fastator startar bolag, bygger bolag och säljer bolag", säger Björn Rosengren som inte vill uttala sig om hur länge diskussionerna med SBB har pågått.

Du och Ilija Batljan är ju gamla partikamrater. Hur ser er affärsrelation ut i dag?

"Haha, nej, det har inte skett på det sättet. Man kan väl säga som så att bolagets ledning och styrelse har en bra relation med Ilija och hans ledning", säger den förre näringslivs-, arbetsmarknadsministern till Direkt.

I juni sålde SBB en portfölj med offentliga kontor till Offentliga Hus för 1,6 miljarder kronor och i november en kontorsfastighet i Södertälje. Björn Rosengrens Fastator och SBB finns också med i den riktade emission av preferensaktier som Studentbostäder genomförde tidigare i december.

På fredagen handlades Offentliga Hus aktie upp 20 procent till omkring 15:30 kronor, medan SBB:s aktie var upp 1,7 procent.