+0,22% Idag

2019-03-04 08:33:11

BÖRSEN: STIGANDE INDEX ATT VÄNTA I SPÅREN AV HANDELSOPTIMISM

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan med stigande kurser. Förhoppningar om en lösning på handelskonflikten mellan USA och Kina lyfte USA-börserna på fredagen och i helgen kom nya medieuppgifter om en möjlig lösning som har get de asiatiska börserna ett lyft på måndagen.

Vid 8.20-tiden var terminerna för tyska DAX, franska CAC40 och brittiska FTSE 100 upp med mellan 0,4 och 0,5 procent. Förhandeln hos IG indikerade samtidigt en uppgång på 0,6 procent för Stockholms OMXS30-index.

Enligt medieuppgifter under helgen kan USA och Kina vara nära att nå ett avtal som kan lyfta alla, eller nästan alla, tullar mellan länderna. Ett toppmöte mellan Donald Trump och Xi Jinping skulle kunna hållas runt den 27 mars, uppger Wall Street Journal.

I Asien är börserna upp på bred front med de Kinesiska börserna i spetsen, där Shenzen i Shanghai var upp 2,2 procent.

På området nordiska banker och penningtvätt kommer det statliga finska mediebolaget YLE på måndagskvällen att sända ett program, MOT, som handlar om penningtvätt och som berör Nordea.

"En stor dataläcka avslöjar att hundratals miljoner euro från suspekta källor har rört sig via Nordea", står det att läsa på YLE:s hemsida om programmet.

Breakthrough Energy Ventures (BEV), en fond med kopplingar till flera internationella näringslivskändisar, har investerat i finansieringsbolaget Baseload Capital som First North-listade energibolaget Climeon är delägare i. Climeon äger närmare 16 procent i Baseload Capital och andelen av eget kapital uppgår till drygt 48 miljoner kronor

Kasinooperatören Global Gamings vd sade på fredagen i ett pressmeddelande att den senaste tidens kraftiga kursnedgång är en överreaktion. Det var i samband med rapporten som det framkom att bolaget valt att inte publicera uppgifter om en stämning från Konsumentombudsmannen mot ett av bolagets dotterbolag, Elec Games, som ett regulatoriskt pressmeddelande. Enligt bolagets vd gjordes inte detta eftersom det inte fanns någon "ekonomisk risk". Sedan torsdagen förra veckan har aktien rasat cirka 55 procent.

Medicinteknikbolaget Integrum, som utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser, redovisar ett en ökad förlust för det tredje kvartalet. Enligt styrelsen kan bolaget komma att behöva tillföras nytt kapital under den närmaste tolvmånadersperioden.

Bränslecellsbolaget MYFC, listat på First North, påbörjar en förstudie för företagets bränslecellsbaserade räckviddsförlängare Lamina Rex tillsammans med den kinesiska elbilstillverkaren Hozon Auto.

Bland morgonens rekommendationer och riktkursändringar har DNB Markets sänkt rekommendationen för ABB till behåll från köp och riktkursen justeras ned till 195 från 230 kronor.

Credit Suisse har höjt riktkursen för Boliden till 215 kronor från 180 kronor. Rekommendationen neutral upprepas. Boliden-aktiens stängningskurs på fredagen var 252:15 kronor och sedan årsskiftet är aktien upp över 30 procent.

Barclays Capital har sänkt sin rekommendation för Africa Oil till jämvikt från övervikt. Riktkursen sänks till 10:50 från 12 kronor. Stängningskursen på fredagen var 8:03 kronor för Africa Oil-aktien.

I bettingsektorn har Kepler Cheuvreux höjt sin rekommendation för Evolution Gaming till köp från behåll. Riktkursen höjs till 812 från 633 kronor. Fredagens stängningskurs för Evolution Gamings aktie var 703 kronor.

Dagens industri skriver i måndagens nummer av tidningen att den höga värderingen på Astra Zeneca i kombination med tveksam historisk finansiell prestation motiverar en säljrekommendation för läkemedelsjätten.

Börsveckan sätter köpråd på Nyfosa och GHP Specialty Care samt rekommenderar att teckna i Ascelia. Däremot blir rådet att avvakta med Lime, Asarina Pharma och Pandox.

På måndagens makroagenda:

- SCB: fordonsstatistik februari kl 9.30