-1,87% Idag
-5,45% Sedan årsskifte

2018-04-11 10:28:24

BÖRSEN: NEDGÅNG MED BANKER SOM SÄNKE, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen öppnade ned på onsdagen efter att ha stigit på tisdagen, med banker som sämsta sektor. Telia och SSAB avskilde utdelningar och handlades i botten av OMXS30, som fick viss draghjälp av ett rekommendationsstärkt Tele2.

Klockan 10.15 var OMXS30 ned 0,7 procent till nivån 1.515, med aktier för drygt 2 miljarder kronor omsatta. Nedgången på Frankfurtbörsens DAX-index var något mindre, minus 0,3 procent.

OMXS30-ledare var Fingerprint, som steg omkring 2,7 procent utan kommunicerade nyheter. Näst bäst var Tele2 som har höjts till köp från behåll av Kepler Cheuvreux. Analyshuset tror att Com Hem-affären kommer att vara gynnsam, och aktien steg liksom Com Hem med omkring 2,5 procent.

Förutom de utdelningsavskiljande SSAB och Telia på minus 1,2 respektive 3,2 procent återfanns Assa Abloy i botten av indexet med minus 1,9 procent. Deutsche Bank anser att låsbolaget är ett starkt men för högt värderat tillväxtcase och har sänkt sin rekommendation från köp till behåll.

Även storbankerna gick svagt och tappade mellan 1,5 och 2 procent. Kepler Cheuvreux har sänkt riktkursen för svenska banker (utom för Swedbank, som man samarbetar med) mot bakgrund av en mörkare syn på framtida lönsamhet på den nordiska bolånemarknaden.

Utanför storbolagsarenan steg midcapnoterade Wilson Therapeutics nästan 70 procent till 230 kronor, i linje med premien i ett färskt bud från det amerikanska läkemedelsbolaget Alexion. Budkursen där är 232 kronor per aktie.

Wilsons största ägare Healthcap, en svensk hälsofond, är näst största ägare i likaledes midcapnoterade Oncopeptides, som i viss mån drogs med i budyran och steg 2,5 procent. Sektorkollegan IBT stärktes lika mycket.

Sämre gick det för First North-listade forskningsbolaget Sedana Medical, som utvecklar en ny metod att söva ned patienter inför operationer. Bolagets studie har försenats av myndighetskritik mot dess tillvägagångssätt, och aktien föll 17 procent.

Däckåtervinnaren Enviro rasade 22 procent efter att vid tisdagens börsstängning ha meddelat att det inte blir något med den anläggning i Kina som i slutet av fjolåret kantades av insynsaffärer. Orsaken uppges vara kinesiska myndighetsbeslut.

Eltel tappade 7 procent sedan Carnegie bytt fot från köp till sälj.

Dagens enda rapportbolag på Stockholmsbörsen, IT-återförsäljaren Dustin, steg 0,3 procent efter en kvartalsrapport med bland annat organisk tillväxt på 1,7 procent och en något stärkt rörelsemarginal.

Bland smallcapbolagen var Sintercast, underleverantör till motortillverkare, främst med en uppgång på 9 procent. Bolaget producerade rekordmånga motorekvivalenter under det första kvartalet.

Intimhälsobolaget Ellen, vars kurs flerfaldigades i början av februari tack vare ett då aviserat Kinasamarbete, steg 19 procent på First North. Omsättningen i det första kvartalet mer än fördubblades till 4,5 miljoner kronor för bolaget, som under hela 2017 omsatte 15,8 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 8,5 miljoner.

Diagram: OMXS30 2018-04-11

Källa: Infront