-0,41% Idag

2019-06-13 08:38:22

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA NÅGOT NED MED KINNEVIK OCH MUNTERS I FOKUS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda torsdagen något lägre efter onsdagens sidledes utveckling. Asienbörserna har överlag rört sig nedåt och i Europa och USA pekar terminerna ned ett par tiondelar. Kinnevik och Munters väntas hamna i fokus.

Enligt IG Markets förhandel väntas OMXS30 öppna ned 0,2 procent, efter att under onsdagen ha slutat oförändrat vid 1.593.

Oljepriserna har rekylerat upp kraftigt under morgonen efter onsdagens svaga oljeprisutveckling.

Kinnevik har beslutat att dra tillbaka sitt erbjudande av aktier i teleoperatören Millicom med hänvisning till rådande marknadsförhållanden. Följaktligen återkallas även Kinneviks meddelade justering av sin utdelningspolicy. Investmentbolaget meddelade i början av förra veckan sin avsikt att i ett särskilt erbjudande i USA sälja 11 miljoner Millicom-aktier och sedan dela ut resten av sina aktier i teleoperatören till Kinneviks ägare.

"Vi hade affär i går kväll som inte motsvarande våra förväntningar vad gäller pris. Då tog vi, som vi tycker, det ansvarsfulla beslutet att inte stänga boken", säger Kinneviks vd Georgi Ganev till Nyhetsbyrån Direkt.

Priset i den försäljning av aktier i fukthanteringsföretaget Munters som riskkapitalbolaget Nordic Capital aviserade sent på onsdagseftermiddagen blev 44 kronor, motsvarande 10 procents rabatt. Nordic Capital minskar således sitt innehav i Munters från 50,1 till 36,5 procent. Munters-aktien har i år återhämtat en del av de senaste årens svaga kursutveckling efter börsnoteringen i maj 2017.

Medivir har, när de sex första patienterna med långt framskriden cancer i levern analyserats, sett tidiga effektsignaler mätt som DNA-skador vid behandling av ökande doser av läkemedelskandidaten MIV-818. Det uppgav forskningsbolaget på morgonen.

Köp Swedish Match, sälj Hanza och vänta med Nolato. De råden ger Affärsvärlden i sin senaste utgåva. Tidningen menar att Swedish Match, med det tobaksfria nikotinsnuset Zyn, har ett "högintressant tillväxtben under många år framöver, även om konkurrensen ökar."