+1,25% Idag

2019-08-06 13:19:26

BÖRSEN: VÄNDER UPP I LINJE MED ÖVRIGA EUROPA, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter en öppning på minus vände Stockholmsbörsen uppåt på tisdagen, i likhet med övriga Europa. Samtliga sektorer noterades på plus och bland dagens vinnare fanns Hexagon och Autoliv, som båda rekylerade upp efter nedgångar på måndagen.

Sveriges BNP minskade oväntat under årets andra kvartal, enligt Konjunkturinstitutet som även drog ned BNP-prognosen för helåret och för 2020. Osäkerheten kring den globala ekonomin har ökat och riskerna ligger på nedsidan, konstaterar KI.

Omkring klockan 13.15 hade OMXS30-index stigit 0,4 procent till 1.542 och aktier för 5,9 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen. I Tyskland steg DAX 0,6 procent medan franska CAC40 var upp 0,9 procent.

I topp bland OMXS30-bolagen låg Nordea, Kinnevik och Hexagon som steg 1,5-2 procent. Autoliv var upp 1,4 procent och även Sandvik noterade en uppgång med över procenten.

I botten fanns ABB med en nedgång på 0,8 procent, men även Ericsson och Volvo backade något.

Riktigt motigt var det för oljebolaget IPC, vars produktion under andra kvartalet visserligen var i nivå med förväntningarna men där intäkterna och ebitda-resultatet enligt Pareto var på den svaga sidan. Aktien tappade 6 procent.

Även gruvbolaget Semafo föll tungt. Aktien har stärkts den senaste tiden med hjälp av ett stigande guldpris, men föll på tisdagen drygt 10 procent. Bolaget skruvade ned sin produktionsprognos för helåret på grund av ett väggras i dagbrottet Wona i Burkina Faso. Semafos kvartalsrapport väntas efter börsstängning på tisdagen.

Biometribolaget Precise Biometrics mjukvara för fingeravtrycksigenkänning i mobila enheter har, i partnerskapet med Egis, implementerats i en serie enheter. Ordern väntas generera 10 miljoner kronor i försäljning för Precise, vilket fick aktien att lyfta drygt 12 procent.

Soltech, vars kurs de senaste veckorna åkt berg- och dalbana, avancerade nära 13 procent. Bolagets kinesiska dotterbolag har fått en order som uppges vara värd cirka 108 miljoner kronor över en 20-årsperiod.

Stockholmsbörsens OMXS30 den 6 augusti

Graf: Infront