0,00% Idag
-32,51% Sedan årsskifte

2022-09-22 16:18:08

NEW YORK: INLEDER NED EFTER FEDS VÄNTADE HÖJNING, S&P 500 -0,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i USA handlades nedåt på torsdagen under den inledande handeln i kölvattnet av Fed-beskedet kvällen innan, som resulterade i illröda börser.

S&P 500 var vid 16.10-tiden ned 0,6 procent till 3.767. Nasdaqs kompositindex var samtidigt ned 0,9 procent till 11.119 och Dow Jones industriindex backade 0,3 procent till 30.093.

På onsdagskvällen höjde den amerikanska centralbanken räntan med väntade 75 punkter. Ledamöternas ränteprognoser visade samtidigt att räntan kommer att höjas med ytterligare 125 punkter i år. BNP-prognoserna skruvades också ned. I år väntas det att den amerikanska ekonomin växer med marginella 0,2 procent och 1,2 procent nästa år. I juni-prognosen väntades 1,7 procent för både i år och nästa år.

Fortsatt på makrofronten ökade antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd med 5.000 personer förra veckan och uppgick till 213.000 personer. Väntat 218.000 personer.

Oljepriserna avancerade runt en halv procent och det stöttade energisektorn, som var en av de bättre presterande sektorerna på S&P 500. Sektorindexet avancerade 0,4 procent och bland indexkomponenterna ökade Exxon Mobil och Chevron 0,4 respektive 0,6 procent.

Bland enskilda aktier steg Robinhood efter att Bloomberg News rapporterat att den amerikanska finansinspektionen, SEC, inte kommer att förbjuda aktiemäklare att ta betalt för att skicka sina orderflöden till en tredje part. Branschkollegan Virtu Financials stärktes samtidigt 9,6 procent.

Salesforce handlades upp 2,2 procent efter att mjukvarujätten presenterat en plan för att öka vinstmarginalerna. Salesforce siktar på en justerad rörelsemarginal på 25 procent för räkenskapsåret 2026. För år 2023 var motsvarande mål 20 procent.

Läkemedelsbolaget Eli Lilly steg 3,7 procent sedan UBS uppgraderat aktien till "köp", med hänvisning till att bolagets viktminskningsläkemedel kan bli "det största läkemedlet någonsin". Fortsättningsvis godkände FDA Eli Lillys cancerläkemedel Retevmo för nya användningsområden.

Fortsatt bland rekommendationer handlades läkemedelstillverkaren Novavax ned nära 9 procent efter att JP Morgan nedgraderat aktien till undervikt från neutral. Banken menar att Novavax senaste prognos kanske inte var tillräckligt låg med tanke på bland annat den minskade efterfrågan på vaccin.

Graf: S&P 500 torsdagen den 22 september

Källa: Infront