0,00% Idag

2021-03-05 17:45:09

BÖRSEN: NEDGÅNGEN TILLTOG I SENA HANDELN, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen tappade mark på fredagen efter nya nedgångar i New York kvällen före. Uppmärksamhet fortsatte att riktas mot ränteutvecklingen. Många svenska tillväxtaktier, som tidigare ofta varit kursvinnare, fortsatte att handlas ned.

Vid stängning hade storbolagsindexet OMXS30 sjunkit 0,8 procent till 2.049 och aktier för 22,2 miljarder kronor omsattes under dagen på Stockholmsbörsen. På andra Europabörser syntes nedgångar i samma storleksordning.

Långa amerikanska statspappersräntor steg ytterligare efter en oväntat stark USA-jobbrapport. Rapporten visade att antalet sysselsatta ökade med 379.000 personer i februari, vilket var klart över väntade 182.000.

Inom OMXS30 fanns Atlas Copco, Hexagon och SCA bland de som tappade mest med nedgångar på 2-2,5 procent. Evolution var dock svagast och handlades ned 4,7 procent.

På plussidan noterades bland andra Assa Abloy och Telia, som stärktes med 1,2 respektive 1 procent.

Sinch, som levererar molnbaserade kommunikationstjänster, tappade ytterligare 6,3 procent efter ett kurstapp på drygt 9 procent dagen före. Bland kursförlorarna fanns även andra tidigare kursvinnare som Embracer (-2,8 procent), Kindred (-4,5 procent) och Stillfront (-6,7 procent).

Oljepriserna fortsatte däremot att stiga sedan länderna i sammanslutningen Opec+ enats om att förlänga utbudsminskningarna. Brentoljan i första termin handlades 2,8 procent högre till 68:60 dollar per fat. Bland oljeaktierna steg Lundin Energy 3,3 procent, IPC 3,4 procent, Enquest 7,7 procent, Tethys Oil 3,6 procent och Maha Energy 4,4 procent.

Sydafrikas utvinningsregulator PASA har identifierat upp till 17.000 miljarder kubikfot gas och 550 miljoner fat potentiella gas- och oljeresurser nära brunnarna Luiperd och Brulpadda som ligger i Block 11B/12B där Africa Energy har delägandeskap. Africa Energy-aktien svarade med att stiga 6,4 procent.

Athanase Tech vill ta över First North-listade fastighetsbolaget Logisteas plats på First North via ett omvänt förvärv. Logistea steg 3,1 procent.

Naventi Fonder, en av de investerare som åtog sig att teckna aktier i samband med Thunderfuls börsnotering i december, har minskat sitt innehav i gamingbolaget med drygt 25 procent. Thunderful handlades ned 4,5 procent.

Energiteknikbolaget Metacons dotterbolag fick en order från Makedonien värd 85.000 euro, gällande en vätgasreaktor för studier inom katalytisk vätgasproduktion. Efter en inledande uppgång vände aktien ned 1,1 procent.

Bio-Works stärktes 2 procent efter att ha fått en order från danska Chr. Hansen värd 2,4 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget Nyfosa steg 0,7 procent. Finansmannen Rutger Arnhult har under februari köpt drygt 1 miljon aktier i bolaget, där han inte har ägt aktier sedan tidigare.

"Tradingposition. Finns en uppsida. /…/ Lär bli uppköpta", skrev Rutger Arnhult i ett sms till Nyhetsbyrån Direkt om varför han köpt aktierna i Nyfosa.

Net Insight ruvar på en stor nettokassa efter försäljningarna av Sye och Scheduall, skrev Affärsvärlden på fredagseftermiddagen och delade ut en köprekommendation. Aktien steg 4,1 procent.

Graf: OMXS30 fredagen den 5 mars

Källa: Infront