-0,17% Idag

2020-12-23 17:55:57

BÖRSEN: VÄNDE UPP MOT SLUTET, BANKER VINNARE, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades på minus en stor del av onsdagen men vände upp i slutet av handeln. På eftermiddagen kom uppgifter om att ett brexitavtal förefaller vara på plats.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index gått upp 0,3 procent till nivån 1.868. Aktier för 11,5 miljarder kronor bytte ägare under dagen på Stockholmsbörsen.

Bland de mest handlade storbolagen låg Handelsbanken överst på vinnarlistan med en uppgång på 2,6 procent, följt av Autoliv med +2,2 procent. Även de andra storbankerna låg nära toppen. SEB steg 1,5 procent, Nordea 1,3 procent och Swedbank var upp 1,2 procent.

På motsatta sidan tappade Atlas Copco 1,4 procent i A-aktien och Kinnevik var ned 1,3 procent.

Budstriden i norska Entra tog ny fart när SBB höjde sitt bud till 190 norska kronor från det första budet på 165 kronor som sedermera drogs tillbaka. Castellums bud, som lades den 18 december, motsvarar 185 norska kronor. Några fler bud kommer det inte att bli från SBB, enligt SBB:s vd Ilija Batljan.

"För vår del kan jag vara väldigt tydlig. Det här är vårt sista bud. Det är ett starkt bud och vi kommer att säkerställa att det är en win-win för båda bolagens aktieägare", säger Ilija Batljan till Nyhetsbyrån Direkt.

Entra steg 3,4 procent på Oslobörsen. På Stockholmsbörsen var SBB:s B-aktie upp 2,9 procent och Castellum 1,8 procent. Balder, som under den pågående budstriden köpt 15 procent av aktierna i Entra, ökade 1 procent.

Efter Nobinas rapport på tisdagen har Nordea Markets och Kepler Cheuvreux höjt sina riktkurser för bussoperatören. De båda analyshusen har sedan tidigare köprekommendation och båda anser nu att 75 kronor är en rimlig kursnivå. Aktien fortsatte upp med 3,9 procent till 68:00 kronor.

Enea avancerade 3,1 procent. Programvarubolaget har tecknar ramavtal för tillhandahållande av användarhantering i publika wifi-nätverk med en EU-myndighet. Avtalets värde ligger på 5-10 miljoner kronor per år.

Bioinvent var upp 2,4 procent efter att bioteknikbolaget meddelat att det får 3 miljoner dollar i milstolpsbetalning från Pfizer inom ramen för företagens forskningssamarbete och licensavtal avseende cancerimmunterapi.

Livekasinounderleverantören Evolution belönades med en uppgång på drygt 2 procent efter beskedet om ett avtal med JVH Group, som gör hela Evolutions produktportfölj tillgänglig i Nederländerna efter den första september 2021 då marknaden väntas omregleras för onlinespel.

Vicore Pharma fortsatte upp med 14,6 procent och har stigit 85 procent den senaste månaden. Häromdagen meddelade forskningsbolaget att fortsatta analyser av Attract-studien visar att läkemedelskandidaten C21 återställer lungfunktionen i samband med covid-19.

Skalpkylningsbolaget Dignitana har gjort en riktad nyemission på 75 miljoner kronor där Swedbank Robur Microcap, Handelsbanken Fonder, FE Fonder och Alcur Fonder var de som tecknade. Aktien klättrade 5,6 procent.

Moberg Pharmas nyemission på 150 miljoner kronor fulltecknades och läkemedelsbolaget bolaget behövde inte utnyttja några emissionsgarantier. Aktien stängde på plus 5,3 procent.

Diagram: Stockholmsbörsen OMXS30 onsdagen den 23 december

Källa: Infront