-1,57% Idag

2019-05-20 17:44:07

BÖRSEN: POLITISK ORO SÄNKE, ERICSSON MOT STRÖMMEN, OMXS30 -1,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsens humör präglades på måndagen av global oro. Handelskonflikten mellan USA och Kina i kombination med Irankonflikten fick index att sjunka successivt under dagen. I Stockholm tyngde verkstadsaktier och H&M index, medan telekom med Ericsson i spetsen blev vinnare.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 ned 1,1 procent till 1.588,9. Aktier för 13,5 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen. De ledande indexen i London, Frankfurt och Paris handlades samtliga 0,6-1,7 procent lägre.

Verkstadsbolagen tyngde index och Hexagon, SSAB, Autoliv, Atlas Copco och Volvo backade alla 2,4-3,1 procent.

Klädjätten H&M hade en tung dag och sjönk 2,9 procent, där nedgången tilltog efter statistik på eftermiddagen som visade att den tyska klädhandeln minskade 6 procent under föregående vecka.

De aktier som noterades på plus i storbolagsindexet var lätträknade och uppgick vid stängning till fyra stycken.

Bland dessa fanns dagens mest omsatta aktie Ericsson, som stärktes 1,7 procent. Den kinesiska konkurrenten Huawei har stött på nya bakslag där flera stora amerikanska teknikbolag, som Google, Intel, Qualcomm, Broadcom, uppges avbryta sina samarbeten med Huawei i kölvattnet av att bolaget svartlistats av USA-myndigheter.

I sektorn steg också Nokia 1,7 procent. Aktien gynnades av att Nordea uppgraderat aktien till köp. Enligt banken är riskerna kring Nokia nu inprisat i aktien och bolaget står inför en period av tillväxt.

Även de mindre konjunkturpåverkande teleoperatörerna Telia och Tele2 noterades på plus och steg 0,2 respektive 0,6 procent, i likhet med Securitas som var upp 0,3 procent.

Utanför storbolagsindexet gick Enquest också mot strömmen och visade en uppgång med 5 procent i kölvattnet av återhämtningen i oljepriset.

Bure tyngdes 6,4 procent, efter att Dagens Industri utfärdat en säljrekommendation för aktien. Tidningen varnar för en möjlig nedsida på över 20 procent.

Billerud Korsnäs handlades ned 3 procent efter att anläggning i Gävle drabbats av en brand. Bolaget kan i nuläget inte ge något klart besked om den planerade uppstarten efter det årliga underhållsarbetet vid anläggningen i Gävle kommer att påverkas av helgens brand vid bruket.

Cavotec, som säljer utrustning till hamnar och flygplatser, kommer att betala 9,1 miljoner dollar i samband med en rättstvist i USA. Aktien backade 3,6 procent.

Vitrolife föll 3,6 procent. Enligt Dagens Industri befinner sig värderingen på historiskt uppskruvade nivåer.

Under måndagsmorgonen kom rapporter från bland andra Spotlight-bolaget Hybricon och First North-listade Ranplan. Hybricon var ned närmare 7 procent mitt på dagen, men vände senare och slutade upp 5 procent. Ranplan rusade å sin sida nära 34 procent på rapporten som visade upp en vinst för den löpande verksamheten i kvartalet jämfört med en förlust i motsvarande kvartal föregående år.

Investmentbolaget Traction, som har fått ett bud på sitt delägda portföljbolag WYG från Tetra Tech, steg 0,8 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 20 maj

Källa: Infront