+0,83% Idag

2019-02-11 06:43:38

RÄNTOR/VALUTOR: MINI FLASH CRASH I CHF, STARKARE USD

STOCKHOLM (Direkt) Dollarn handlades kring högsta nivån på sex veckor på måndagsmorgonen med fokus på de stundande handelssamtalen mellan Kina och USA.

"USA-Kina samtalen är stora fokuspunkten för veckan och dollarstyrkan är ett tecken på det försiktiga marknadssentimentet just nu till följd av dess status som säker hamn", sade Nick Twidale, COO vid Rakuten Securities Australia, till Reuters.

"Australiendollarn och euron är på sårbara nivåer nu och fortsatt dämpat risksentiment kan leda till ytterligare nedsida i de två valutorna", sade han.

Amerikanska förhandlare kommer pressa Kina på krav om förändring i hur landet behandlar amerikanska företags immateriella rättigheter för att nå ett handelsavtal.

Läget i handelsrelationen mellan de båda länderna har varit viktig för det globala investerarsentimentet under senaste året. Förra veckan dämpades förtroendet när amerikanske presidenten Donald Trump twittrade att han inte skulle träffa Kinas president Xi Jinping innan den 1 mars, datumet då USA höjer tullarna på runt hälften av Kinas exportvaror till USA från 10 till 25 procent.

Schweizerfrancen tappade nästan 1 procent tidigt på måndagen när tunn likviditet till följd av att Japan håller stängt ledde till en mini flash crash i valutan.

Scweizerfrancen tappade till över 1:1420 mot euron på några minuter för att sedan på kort tid komma tillbaka ned till omkring 1:1320, i princip oförändrat för dagen.

Tunn likviditet är en gemensam faktor vid dessa händelser", sade Rodrigo Catril, senior valutastrateg vid National Australia Bank, till Reuters.

På måndagens makroagenda står norsk KPI och SEB:s boprisindikator.

Senare i veckan väntar räntebesked från Riksbanken.

måndag kl 6.40 (fredag kl 16.15)
=================================
USD/SEK 9:2746 (9:2556) EUR/USD 1:1320 (1:1340)
EUR/SEK 10:4987 (10:4986) USD/JPY 109:98 (109:73)