0,00% Idag
-1,06% Sedan årsskifte

2020-07-02 08:37:43

BÖRSEN: INDIKERAS ÖPPNA PÅ PLUS, WHO SER RESTRIKTIONSBEHOV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen indikeras inleda torsdagshandeln i positivt territorium efter onsdagens uppgång för S&P 500-indexet och Asienbörser som stigit under natten.

Med en knapp halvtimme kvar till börsöppning noterades Europaterminerna uppåt. Förhandeln hos IG indikerade en öppning på +0,8 procent för Stockholms OMXS30-index. Terminen för tyska DAX hade stigit 1,2 procent och franska CAC40-terminen var upp 0,9 procent. Terminerna i USA-börserna handlades samtidigt 0,4 procent upp.

Världshälsoorganisationen WHO varnade på onsdagen för att en del länder kommer att behöva återinföra restriktioner för att få stopp på nya virusutbrott.

Asiatiska börser har haft en positiv utveckling under morgonens handel. Hongkong och Fastlandskina steg båda drygt 1,5 procent, samtidigt som Tokyobörsen sackade efter med en uppgång på 0,2 procent. Spänningar i Hongkongregionen följs dock noggrant, sedan Kinas kontroversiella nya säkerhetslag trätt i kraft i tisdags och polisen i Hongkong gjort flera ingripanden på onsdagen.

Bland enskilda bolag har Hansa Biopharma tecknat avtal om att ge Sarepta Therapeutics en exklusiv global licens att utveckla och marknadsföra bolagets läkemedel imlifidase. Hansa erhåller en förskottsbetalning om 10 miljoner dollar och har rätt att erhålla upp till 398 miljoner dollar i milstolpsbetalningar avseende utveckling, regulatoriska mål och försäljning.

Installationsföretaget Instalco meddelade förvärv av Ventpartner, som tillhandhåller ventilationslösningar och service, under torsdagsmorgonen. Bolaget omsätter cirka 250 miljoner kronor.

Läkemedelsbolaget Orexo lanserar de digitala terapierna deprexis och vorvida i USA för behandling av symtom på depression respektive hantering av problematiskt alkoholmissbruk. Orexo uppskattar preliminärt att dessa tre digitala terapier tillsammans kan ha en årlig försäljningspotential uppgående till 420-650 miljoner dollar fem år efter lanseringen.

Sensorteknikbolaget Insplorion meddelade att ett globalt teknikföretag investerar cirka 50.000 dollar i en förstudie där Insplorions batterisensor kommer att testas i litiumjonbatteriers pouchceller.

Rekommendationer:

* SEB Equities sänker sin rekommendation för Husqvarna till behåll från tidigare köp. Riktkursen höjs dock från 67 till 80 kronor.

* Handelsbanken Capital Markets höjer sin rekommendation för Nobia till köp från behåll. Riktkursen höjs till 62 från 37 kronor.

* Pareto Securities höjer riktkursen för Evolution Gaming till 680 kronor från 520 kronor, till följd av budet på Net Ent. Rekommendationen köp upprepas.

* SEB Equities sänker riktkursen för Dustin till 57 kronor från 62 kronor. Rekommendationen behåll upprepas.

* Deutsche Bank höjer sin rekommendation för Assa Abloy till köp från behåll. Riktkursen höjs till 220 från 175 kronor.

* Pareto Securities sänker sin rekommendation för Mips till behåll från köp. Riktkursen höjs till 330 från 290 kronor.