+0,15% Idag

2019-03-08 10:18:08

BÖRSEN: NY TUNG DAG FÖR CYKLISKT, TELIA I TOPP, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde fredagshandeln med en nedgång, i likhet med de större europeiska börserna. Tecknen på en global konjunkturavmattning har blivit allt fler, med svaga tyska industriorder som senaste tillskott.

Fokus ligger på eftermiddagens amerikanska sysselsättningsstatistik för februari, som väntas klockan 14.30.

Strax efter klockan 10 var Stockholmsbörsens OMXS30-index ned 0,4 procent till nivån 1.552. Aktier för 2,6 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. I Tyskland och Frankrike sjönk motsvarande index 0,4-0,5 procent.

Nedgången följer ett fredagsras för de kinesiska börserna på cirka 4 procent sedan färsk handelsstatistik visat en exportnedgång om över 20 procent i februari. De amerikanska börserna backade på torsdagen knappt 1 procent.

På valutamarknaden fortsatte försvagningen av den svenska kronan. Dollarn steg under morgonen cirka 2 öre till drygt 9:47 kronor och euron lyfte cirka 3 öre till 10:62 kronor.

I det svenska storbolagsindexet tyngde än en gång konjunkturkänsliga verkstads- och råvarubolag. Nära botten låg SSAB och Atlas Copco med nedgångar kring 1,5 procent. Gruvbolaget Boliden förlorade 1,2 procent.

Även bolag med fordonskoppling, som Volvo och Veoneer backade markant. I det breda europeiska indexet Stoxx 600 utgjorde just fordon den svagaste komponenten, med både BMW och VW ned 1,5 procent i Frankfurt. Nya data från Kina visade att personbilsförsäljningen i återförsäljarledet föll 18,5 procent i februari.

Bäst bland storbolagen klarade sig mer defensiva namn som Astra Zeneca, upp 0,6 procent, och Telia, plus 1,4 procent.

First North-listade Sedana Medical steg drygt 9 procent efter att ha meddelat att en viktig fas 3-studie bara behöver omfatta 300 patienter istället för tidigare uppskattade 550. "Mycket positiva nyheter", enligt bolagets vd.

Copperstone Resources rusade över 18 procent sedan köpet av Viscaria uppgetts bli klart på fredagen. Förvärvet bekräftades av bolaget i början av oktober i fjol.

Teknikbolaget Funded By Me Crowdfunding debuterade på NGM Nordic MTF till kursen 44 kronor. Efter en knapp timmes handel skedde avslut till omkring 15 kronor.

Den norska finansministern Siv Jensen väntas vid 11.45-tiden meddela vad regeringen beslutat gällande den statliga Oljefondens innehav av oljeaktier.

Den liberala koalitionspartnern Venstre har krävt att Oljefonden, världens största statliga investeringsfond, inte längre ska tillåtas äga några oljeaktier - med avsikt att minska landets oljeexponering. Enligt norska Dagens Näringsliv lutar det åt att Venstre får igenom sitt krav.

Oljefonden äger 4,1 miljoner aktier i Lundin Petroleum, drygt 650.000 aktier i IPC och cirka 350.000 aktier i Tethys Oil, enligt ägarregistret Holdings.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 8 mars

Källa: Infront