0,00% Idag

2020-09-16 08:51:17

BÖRSEN: ÖPPNING STRAX UNDER NOLLAN VÄNTAS, SHB I FOKUS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas öppna onsdagens handel strax under nollstrecket.

Inför öppning kan noteras att tisdagens vinnare, H&M, har uppgraderats av Nordea och Handelsbanken, som var under märkbar press på tisdagen, ska minska antalet kontor och kommer inte att kalla till extrastämma om utdelning 2020.

Avvaktan råder också inför amerikanska Federal Reserves räntebesked, som väntas kl 20.00, med efterföljande kommentarer från chefen Jerome Powell.

Med en knapp halvtimma kvar till öppning pekade terminerna för börserna i Paris och Frankfurt på i stort oförändrade öppningar. Förhandeln i Stockholm hos IG-markets visade på en nedgång med 0,2 procent.

Asienbörserna visade under onsdagsmorgonen en blandad utveckling med en marginell uppgång i Tokyo och mindre nedgångar i Hongkong och Fastlandskina.

USA-börserna steg på tisdagen med det teknikdominerade Nasdaq-indexet upp 1,2 procent.

Handelsbanken meddelade på morgonen att det inte ska kalla till extrastämma för att besluta om utdelning under 2020. Banken har också beslutat om nya åtgärder som bland annat innebär att antalet kontor förväntas minska från dagens 380 till cirka 200 vid slutet av 2021, och personalneddragningar som berör cirka 1.000 personer i Sverige de närmaste två åren, utöver de insatser som aviserades hösten 2019.

SHB backade märkbart på tisdagen efter besked från Finansinspektionen kring övergången till schablonmetod gällande beräkning av kapitalkrav.

Klädjätten H&M, som på tisdagen rusade närmare 11 procent efter att ha släppt ett starkt preliminärt resultat för sitt tredje kvartal, har uppgraderats till köp (behåll) av Nordea. H&M-aktiens riktkurs har också höjts hos Danske Bank, HSBC och Carnegie.

H&M:s spanska sektorkollega Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, har redovisat en lägre förlust än väntat för det första halvåret (februari-juli).

Bioteknikbolaget ISR, som handlas på First North, ser "lovande resultat" i bolagets prekliniska djurstudie i syfte att ta fram ett vaccin mot covid-19. Bolaget skriver att studien "visar på lovande svar med skyddande antikroppar".

Gamingbolaget Embracer har förvärvat VR-bolaget Vertigo Games. Den initiala köpeskillingen uppgår till 50 miljoner euro, där 40 miljoner euro betalas kontant och 10 miljoner euro betalas genom nyemitterade B-aktier.

Dometic har, efter en tuff period från mitten av mars fram till mitten av maj, sedan början av juni sett ett trendbrott då efterfrågan tagit fart, säger vd Juan Vargues i en intervju med DI.

Better Collectives ledning har sålt aktier för 400 miljoner kronor i en så kallad placing till kurs 131 kronor per aktie, en rabatt om nästan 10 procent jämfört med stängningskursen på tisdagen.

Teknikkonsulten ÅF Pöyry föreslår Alfa Lavals vd Tom Erixon som ny ordförande.

Telia har uppgraderats till köp hos SEB, från tidigare behåll. Riktkursen höjs till 41 kronor (37), jämfört med Telias stängningskurs på tisdagen om 34:69 kronor.

IT-företaget Exsitec, som levererar programvaror och konsulttjänster, har sin första handelsdag på First North.