-0,38% Idag

2018-04-24 08:39:05

AHLSTROM-MUNKSJÖ: KÖPER SPECIALPAPPERSBRUK I BRASILIEN (NY)

(Tillägg: från sjätte stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Specialpapperstillverkaren Ahlstrom-Munksjö har ingått avtal om förvärv av MD Papéis Caieiras specialpappersbruk i Brasilien med Formitex Group, ett industrikonglomerat som är verksamt inom pappers-, kemikalie- och panelbranschen.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Den årliga nettoomsättningen för den verksamhet som ska förvärvas är cirka 80 miljoner euro och jämförbart ebitda-resultat cirka 13 miljoner euro för 2017.

Det skuldfria köpeskillingen är cirka 100 miljoner euro, uppger bolaget vidare.

Årliga synergieffekter beräknas uppgå till 6 miljoner euro, främst beroende på optimering av överlappande verksamheter.

"Caieiras-verksamheten är ett utmärkt komplement till vår globala plattform och driver vår ambition att behålla en ledande position i utvalda nischer med tillväxt på den globala marknaden för fiberbaserade lösningar. Vi har gott om möjligheter att växa i våra befintliga produktsegment, fortsätta med ny produktutveckling och överväga tillväxt i närliggande segment", kommenterar vd Hans Sohlström.

Caieiras produktutbud överensstämmer med Ahlstrom-Munksjös, då 80 procent av försäljningen motsvarar Ahlstrom-Munksjös nuvarande produktportfölj, skriver bolaget.