+0,79% Idag

2018-08-10 08:38:13

BÖRSEN: LÄGRE KURSER I KORTEN, TURKISK LIRA RASAR

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen stod på fredagen inför en öppning nedåt. På morgonen har Asienbörserna sjunkit på bred front medan utvecklingen på Wall Street var mer stillsam under torsdagen.

Dollarn har stärkts till den högsta nivån mot euron på drygt ett år samtidigt som den turkiska liran rasade.

Kinesiska Jin Jiang International har kommit överens med Radissons huvudägare, kinesiska HNA, om att köpa en majoritet av aktierna i Stockholmsnoterade Radisson Hospitality.

Vid 8:30-tiden var terminerna för tyska DAX och franska CAC40-index 0,4 respektive 0,6 procent lägre. IG:s förhandel indikerade samtidigt en öppning nedåt om 0,5 procent för Stockholmsbörsens OMXS30-index.

I New York stängde de stora indexen på torsdagen på eller strax under nollstrecket, samtidigt som S&P 500 backade 0,1 procent. Telekomaktier hörde till vinnarna medan energi presterade sämre. I fredagens asiatiska handel noterades överlag lägre kurser med undantag för Shenzen i Kina som stärktes 0,5 procent.

En euro kostade på morgonen omkring 1:1460 dollar, ned från cirka 1:1530 tidigare på dagen och från drygt 1:1600 på torsdagen. Den turkiska liran befann sig tidvis i närmast fritt fall, med nedgångar på över 10 procent som mest. Liran återhämtade sig dock något under morgonen.

Bland råvaror var rörelserna negativa för både olja och basmetaller.

På bolagsfronten har Catena Media redovisat ett justerat ebitda-resultat om 12,1 miljoner euro för det andra kvartalet vilket var 0,9 miljoner sämre än analytikernas förväntningar i Bloombergs snittprognos. USA-marknaden har stor potential och Catena Media har redan hög tillväxt i landet som mycket väl kan utvecklas till bolagets största marknad så tidigt som 2019, skrev vd Per Hellberg i rapporten.

Kinesiska Jin Jiang International har kommit överens med Radissons huvudägare, kinesiska HNA, om att köpa 51,15 procent av aktierna i Stockholmsnoterade Radisson Hospitality. Priset uppges vara 35 kronor per aktie i affären. Enligt avtalet avser Jin Jiang att köpa ytterligare upp till 18,5 procent av Radisson Hospitality från HNA:s svenska enhet. Därefter kommer Jin Jiang att förvärva samtliga aktier i det amerikanska bolaget Radisson Holdings Inc, som härstammar från Carlson-koncernen, från HNA.

På den rapportfronten bokförde Ferronordic, återförsäljare av anläggningsmaskiner, ett resultat efter skatt på 54 miljoner kronor för det andra kvartalet (51).

På makroagendan står bland annat BNP- och industriproduktionsdata från Storbritannien klockan 10.30. Från USA väntas KPI klockan 14.30