+0,87% Idag

2018-11-30 08:40:32

BÖRSEN: VISS OPTIMISM INFÖR STORMÖTET MELLAN USA OCH KINA

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas öppna kring nollan under fredagen inför det emotsedda G20-mötet i Argentina som hålls under helgen. Enligt uppgifter i Wall Street Journal försöker USA och Kina komma fram till ett avtal om handel som innebär att Washington avvaktar med ytterligare importtullar under våren i utbyte mot nya samtal med sikte på stora förändringar i Kinas ekonomiska politik.

"En omfattande uppgörelse är osannolik, men en överenskommelse om ett ramverk för framtida samtal i kombination med att nya tullar skjuts upp vore ett bra resultat", kommenterar Mizuho Bank inför toppmötet, enligt AP.

USA-börserna visade en mer återhållsam handelsektion under torsdagen där S&P 500 var ned med 0,2 procent. Asien steg den japanska börsen 0,4 procent och de kineisksa fastlandsbörserna omkring 1 procnet.

Oljepriserna steg brant på torsdagseftermiddagen i spåren av uppgifter om att Ryssland avser att göra gemensam sak med Opec-länderna och minska produktionen. Under fredagen har Brent stabiliserats på en högre nivå. Den 3 december hålls ett Opec-möte i Wien.

I Stockholm väntas OMXS30-index öppna runt nollstrecket enligt IG:s morgonhandel. Terminen för börserna i London och Frankfurt noterades även de i stort sett oförändrat.

Kullagertillverkaren SKF har fått upprepat köp med riktkurs 190 kronor av Deutsche Bank efter sin kapitalmarknadsdag. SKF steg drygt 1 procent under torsdagen 142:40 kronor. Nordea Markets har höjt sin rekommendation för SKF till behåll från tidigare sälj.

Förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs har ingått avtal med övriga aktieägare i Bergvik Skog om en uppdelning av bolagets skogstillgångar. Förvärvet på 6,4 miljarder kronor bidrar till att säkerställa bolagets framtida vedförsörjning.

Under morgonen har det dessutom inkommit en rad nyheter inom bioteknik och läkemedel.

Hisstillverkaren Alimak har fått en order på bygghissar värd 76 miljoner kronor från det amerikanska hyresbolaget Bigge Crane and Rigging.

Forskningsbolaget Oasmia har redovisat en förlust på 61 miljoner kronor för det andra kvartalet. En avsättning för uppskjuten skatt om cirka 33 miljoner på de balanserade utvecklingskostnaderna för Paccal Vet som nu överflyttats till Advavet med syfte att lista bolaget separat i USA påverkade.

Vicore Pharma ska genomföra en riktad nyemission på 160 miljoner kronor. Teckningskursen är 17 kronor per aktie, att jämföra med torsdagens stängningskurs på 18:15 kronor. Rabatten blev därmed 6,3 procent.

Bioteknikbolaget Oncology Ventures har säkrat finansiering med en Londonbaserad fond på upp mot 300 miljoner kronor.

Senare under dagen, kring lunchtid, väntas rapport från Consilium.