0,00% Idag
-28,65% Sedan årsskifte

2022-06-23 08:02:59

ASIEN: BLANDAT PÅ BÖRSERNA, GEELY AUTOMOBILE STIGER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Asienbörserna handlades blandat på torsdagen med oförändrad nivå i Tokyo samt uppåt på de kinesiska marknaderna.

I Japan noterades Tokyobörsens Nikkei 225-index kring nollstrecket på torsdagsmorgonen. Japanska räntor pekade nedåt och yenen var lite starkare mot dollarn.

Inköpschefsindex för den japanska tillverkningsindustrin sjönk till 52,7 i juni, från 53,3 föregående månad, enligt preliminär statistik. Tjänste-PMI steg samtidigt till 54,2 jämfört med 52,6 föregående månad, medan det sammanvägda indexet var upp till 53,2 från 52,3.

Bland enskilda aktier handlades det japanska konglomeratet Toshiba upp drygt 3 procent. Budgivare för Toshiba överväger enligt Reuters att erbjuda 7.000 yen, motsvarande 51:41 dollar, per aktie, vilket skulle innebära en premie på 27 procent mot onsdagens stängningskurs. Toshiba överväger olika lösningar för att lämna börsen och tidigare i juni meddelade bolaget att det mottagit åtta erbjudanden.

I Kina var Shanghaibörsen upp 0,7 procent och Hongkongs Hang Seng steg 1,1 procent.

Kinas president Xi Jinping sade vid ett tal på onsdagen att landet kommer att uppnå sina ekonomiska mål för året genom en förstärkning av makropolitisk anpassning och lansering av mer effektiva åtgärder, rapporterade Xinhua News Agency.

Volvo Cars systerbolag Geely Automobile klättrade 8 procent på Hongkong-börsen. Spac-bolaget Gores Guggenheim röstade på onsdagskvällen för en sammanslagning med elbilsbolaget Polestar, som ägs i huvudsak av Volvo Cars och investmentbolaget PSD Investment som i sin tur ägs av Geely-grundaren Li Shufu. Polestar-aktien väntas göra debut på Nasdaq-börsen under midsommarafton.

Även Alibaba gick starkt och aktien lyfte drygt 6 procent. Fintechbolaget Ant Group, grundat av Alibaba-grundaren Jack Ma, är redo att ansöka om en viktig finansiell licens redan innevarande månad vilket skulle kunna bana väg för ett nytt noteringsförsök av Ant Group, enligt Bloomberg News.

Marknadstemperatur kl 7.20

==============================================================