+1,33% Idag

2019-03-19 12:52:33

SEDANA MEDICAL: STÖRSTA ÄGAREN KÖPT FLER AKTIER (NY)

(Lägger till: sista stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sedana Medicals styrelseledamot och storägare Bengt Julander köpte på måndagen ytterligare 15.000 aktier i medicinteknikbolaget.

Det framgår av Finansinspektionens insynslista.

Köpet gjordes utanför ordinarie handelsplats First North till ett pris om 100 kronor per aktie och det var därmed totalt värt 1,5 miljoner kronor.

Efter köpet äger Bengt Julander drygt 1,9 miljoner aktier, motsvarande 10 procent av kapital och röster.

Bengt Julander äger aktier i en lång rad svenska hälsovårdsbolag, däribland Medcap och Calliditas. Han har varit styrelseledamot i Sedana Medical sedan 2011.

Säljare av de aktier Bengt Julander köpt är med all sannolikhet styrelseledamoten Ola Magnusson som i måndags sålde lika många aktier till just 100 kronor styck, enligt den insynsanmälan som blev offentlig på tisdag eftermiddagen. Ola Magnusson, som var bolagets vd 2005-2011 och som suttit i styrelsen sedan 2005, äger drygt 1,3 miljoner aktier efter minskningen, enligt ägardatatjänsten Holdings insynsregister.