0,00% Idag
-21,17% Sedan årsskifte

2022-08-05 17:47:35

NORDEN: AMBU FORTSATTE ATT FALLA, VINX 30 -1,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i Norden bjöd på en blandad avslutning på veckan. Köpenhamnsbörsen tappade mest på fredagen samtidigt som uppångar noterades i Oslo. Samlingsindexet Vinx 30 backade 1,6 procent till nivån 1.283.

I Köpenhamn var OMXC25-indexet ned 2,1 procent till 1.732.

Medicinteknikbolaget Ambu, som tappade 7,8 procent på torsdagen, fortsatte ned med 5,7 procent på fredagen. Bolaget har fått riktkurssänkningar från SEB, JP Morgan och DNB. Störst sänkning gjorde JP Morgan som sänkte till 64 danska kronor från tidigare 86. SEB och DNB:s nya riktkurser var något högre, vid 75 respektive 85 danska kronor. Aktien stängde vid 70:44 danska kronor.

Fredagens vinnare blev få i det danska indexet. Vindkraftsbolaget Vestas placerade sig överst efter en uppgång om 2,6 procent, följt av bankerna Danske Bank, Nordea och Jyske Bank som adderade 0,6-2 procent.

Oslos OBX-index bjöd samtidigt på en uppgång om 0,4 procent och stängde på nivån 1.131. Energisektorn gick starkt under dagen där Borr Drilling, Nel och Aker BP agerade draglok. Aktierna steg mellan 2,2 och 5 procent. Även den norska banksektorn visade breda uppgångar. Här steg DNB och Pareto med 1,9 respektive 1,4 procent.

I botten av OBX-indexet hamnade Kahoot, som utvecklar en app för frågesport, och återvinningsbolaget Tomra. Båda var ned drygt 4 procent.

I Helsingfors backade OMXH25-index 0,7 procent till 4.771, tyngt av däcktillverkaren Nokian Renkaat som föll 5,9 procent.