+0,37% Idag

2019-01-25 13:45:35

BÖRSEN: ERICSSON LYFTER PÅ STARK RAPPORT, OMXS30 +0,7%

STOCKHOLM (Direkt) Tendensen var uppåt på Stockholmsbörsen på fredagen och flertalet sektorer steg. Bland vinnarna för dagen fanns Ericsson efter en stark rapport, medan den stora förloraren var Telia som backade rejält på sina kvartalssiffror.

Strax efter klockan 13.30 hade OMXS30 stigit 0,7 procent till 1.499 och aktier för 8,0 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen. Även de stora Europabörserna avancerade, även om skillnaderna var stora: tyska DAX steg 1,4 procent medan FTSE 100 i London var oförändrat.

Ericsson steg 2,7 procent. Fjärde kvartalets justerade rörelseresultat på 2,6 miljarder kronor var högre än Infront Datas analytikersnitt på 1,9 miljarder kronor, och försäljningen på 63,8 miljarder kronor var 5 procent över snittestimatet. Ericsson räknar med omstruktureringskostnader på 3-5 miljarder kronor i år efter cirka 8 miljarder i fjol.

Starkast bland storbolagen var dock Volvo som lyfte 2,8 procent.

Sämst inom OMXS30 var Telia som tappade drygt 4 procent. Bolagets ebitda-resultat före engångsposter var 6,74 miljarder kronor för fjärde kvartalet, vilket var 6 procent lägre än analytikersnittet. Siffrorna för Telias svenska verksamhet var överlag sämre än motsvarande kvartal i fjol och klart lägre än de snittestimat Infront Data samlat in. Bolaget kommer att lägga varsel i Sverige under dagen.

Teleoperatörens prognos för det operativa kassaflödet för 2019 överträffade dock förväntningarna hos analytikerna.

"Det är det vi pratar om med investerare nu och de är positivt överraskade över det. Vi har alltid levererat på våra kassaflödesprognoser och vi ger ytterligare trygghet på det", sade Telias vd Johan Dennelind till Nyhetsbyrån Direkt.

Bland övriga storbolag steg råvarurelaterade företag såsom Boliden och SSAB. Även flera verkstadsbolag fanns bland vinnarna, medan de mindre konjunkturkänsliga bolagen visade små kursrörelser.

Fingerprint Cards fick ny fart uppåt och steg 7,4 procent under fortsatt hög omsättning. Brittiska Legal and General Group har ökat till 5,3 procent av aktierna och 4,6 procent av rösterna i bolaget.

Godisbolaget Cloettas rörelseresultat minskade till 159 miljoner kronor under fjärde kvartalet. Det var lägre än de 197 miljoner analytikerna väntat sig enligt Bloomberg News. Nedgången berodde enligt vd Henri de Sauvage-Nolting på högre marknadsinvesteringar, betydligt lägre försäljning i Norge och ökade produktionskostnader. Aktien tappade 7,2 procent.

E-handelsbolaget Boozt avslutade året bättre än väntat, delvis på grund av en framgångsrik Black Friday-helg, enligt besked på torsdagskvällen. Aktien lyfte drygt 16 procent.

Byggmax föll 10 procent efter att ha slopat sin utdelning. Försäljningen för Byggmax-segmentet steg, men Skånska Byggvarors försäljning sjönk som en följd av valet att minska olönsam försäljning.

Hotellbolaget Radisson Hospitality presenterade preliminära utfall för fjärde kvartalet som var i linje med bolagets tidigare guidning och lämnade nya prognoser för 2019. Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att acceptera budet från Jinjiang International på 42:50 kronor. Radisson var upp 0,1 procent till 42:50 kronor.

Oncopeptides handlades upp drygt 8 procent efter att ha fått en höjd rekommendation av Carnegie till köp.

Catena Media backade däremot 6,1 procent efter en sänkt rekommendation till behåll från tidigare köp. Enligt Carnegie är läget på de europeiska bettingmarknaderna alltmer utmanande, med fler regleringar för operatörerna och stigande spelskatter.

Solenergibolaget Soltech Energys samägda bolag ASRE i Kina är nu uppe i totalt 63 anslutna solenergianläggningar, motsvarande 68 megawatt. De anslutna anläggningarna beräknas på rullande tolv månaders basis generera cirka 84,5 miljoner kronor i intäkter med "god lönsamhet", enligt bolaget. Aktien klättrade 2,2 procent.

Graf: OMXS30 under fredagen.

Källa: Infront