+0,50% Idag

2019-09-25 17:38:08

BÖRSEN: TRUMP-TAL GAV STARK AVSLUTNING, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Humöret på Stockholmsbörsen präglades i likhet med på omvärldsbörserna av konjunkturoro på onsdagen. Men ett framträdande av USA:s president Donald Trump på eftermiddagen gav handelsoptimism och mildrade börsnedgången.

Vid stängning var OMXS30-indexet ned 0,8 procent till nivån 1.621. Aktier för 16,7 miljarder kronor hade då bytt ägare på Stockholmsbörsen. Riktningen var likartad bland de europeiska börserna. I Frankfurt var DAX ned 0,6 procent medan CAC40 i Paris hade backat 1 procent.

På OMXS30 syntes industri och verkstad i botten av indexet under stora delar av dagen, men på eftermiddagen vände flera konjunkturkänsliga aktier upp efter att Donald Trump vid ett framträdande sagt att ett avtal med Kina kan vara närmare än "ni tror". Stålkoncernen SSAB gick från en nedgång på 1,2 procent vid tiden för presidentens framträdande till en uppgång på 0,6 procent för dagen.

Philip Morris och Altria meddelade att de har avslutat sina fusionssamtal och de bägge tobaksjättarna steg i den tidiga USA-handeln. I Stockholm vände Swedish Match från minus till plus och stängde upp 1 procent, och var med det bästa aktie på plus bland storbolagen.

I motsatt ände placerade sig Atlas Copcos A-aktie som sjönk 2,4 procent efter att den tyska konkurrenten på vakuumområdet, Pfeiffer Vacuum, vinstvarnat för helåret 2019 Vacuum stod för 22 procent av Atlas Copcos försäljning under årets första sex månader och för 26 procent av rörelseresultatet, konstaterar Pareto.

Även Kuka, som konkurrerar med ABB inom robotteknik, har sänkt intäkts- och rörelsemarginalprognoserna för helåret med hänvisning till, bland annat, den globala ekonomiska avmattningen. ABB handlades i sin tur ned 1,4 procent.

Antalet EU-registreringar av tunga lastbilar minskade med drygt 25 procent i juli och med nära 22 procent i augusti, jämfört med motsvarande månader förra året. Lastbilskoncernen Volvo, som även har fått en sänkt riktkurs av Pareto från 195 till 190 kronor med bibehållen köprekommendation, backade 1,7 procent.

Handelsbanken har sänkt rekommendationen för teknikkonsulten ÅF Pöyry till behåll, med ny riktkurs 225 kronor (240). Stor exponering mot cyklisk industri lockar inte Handelsbanken i tider av stor global ekonomisk osäkerhet. Aktien pressades rejält och föll 4,9 procent.

Maha Energy tillhörde däremot vinnarna och stärktes 3,3 procent trots ett sjunkande oljepris. Oljebolaget har upptäckt ökade olje- och gasreserver vid Tiefältet i Brasilien, där borrningar nyligen inleddes vid Attic Well. Maha Energy reviderade upp sina bevisade och sannolika oljereserver.

Affärsvärlden Analys+ rekommenderar köp av investmentbolaget Traction, trots att substansrabatten bedöms vara låg för närvarande. Men den stora krigskassan och långsiktiga värdestrategin lockar enligt analysen, och aktien lyfte 6 procent.

Tisdagens kurskomet, nykomlingen EQT, slog av på takten och backade i stället i onsdagens handel. Aktien var ned 5,6 procent, men fortfarande cirka 27 procent högre än priset i erbjudandet inför noteringen.

Diagram: Stockholmsbörsens OMXS30-index onsdagen 25 september

Bildkälla: Infront