-0,05% Idag

2019-04-11 17:47:01

BÖRSEN: REVISORSVARNING PRESSADE OSCAR PROPERTIES, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsens index höll sig på torsdagen på nära nog oförändrade nivåer. Nyhetsflödet var måttligt, men en rad rekommendationsändringar satte avtryck i aktiekurserna.

Vid stängning hade OMXS30 sjunkit 0,1 procent till 1.627 och aktier för 15,0 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen. På marginalen tyngdes storbolagsindexet av avskilda utdelningar i Telia och Electrolux. Bland de stora Europabörserna steg CAC40 i Paris med 0,7 procent, medan tyska DAX och brittiska FTSE 100 visade mindre rörelser.

Bland sektorerna i Stockholm steg industri, teknik och finans, medan telekom, sällanköpsvaror och energi låg på minus.

Starkast i OMXS30 var Autoliv, som steg 2,7 procent och närmast följdes av Nordea och Ericsson, som båda steg drygt 1 procent.

Kinnevik avancerade 0,9 procent. Zalando, där Kinnevik är största ägare med 32 procent av aktierna, får en nygammal styrelseordförande i form av Cristina Stenbeck som innehade samma position i nätmodehandlaren åren 2014-2016.

Lindab lyfte 8,3 procent efter en omvänd vinstvarning på onsdagskvällen. Byggkomponentbolaget släppte preliminära kvartalssiffror som visade en omsättning på 2,3 miljarder kronor, 8 procent högre än under motsvarande period i fjol. Dessutom mer än fördubblades rörelseresultatet till 185 miljoner kronor.

Munters avancerade 10 procent sedan Klas Forsström, från Sandvik Machining Solutions, utsetts till ny vd. Forsström lämnar Sandvik senaste i oktober i år.

Invisio har fått en order på kommunikationsutrustning till Security Force Assistance Brigades, som är en specialenhet inom den amerikanska armén. Ordervärdet är cirka 26 miljoner kronor och aktien steg 1,4 procent.

JM stärktes 3,4 procent till 177:35 kronor efter att ha fått en upprepad köprekommendation av Nordea, med riktkursen 145 kronor och motiveringen att priserna på andrahandsmarknaden gradvis håller på att förbättras. Enligt Nordea är förutsättningarna goda för JM att förbättra försäljningen och banken tror att antalet sålda enheter kan normaliseras åren 2019-2020.

Inom bostadssektorn gick det desto sämre för Oscar Properties, som föll 13,8 procent. Bolagets revisorer skriver i årsredovisningen att det finns "väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift". Verksamheten är enligt revisorerna beroende av en förlängning av det obligationslån som förfaller i september i år.

Danske har i en sektoranalys bytt fot angående Trelleborg och sänkt aktien till sälj från köp. Aktien sjönk 2,4 procent.

I fastighetssektorn har Kepler Cheuvreux sänkt både Nyfosa och Diös till behåll från köp. Aktierna backade 1,3 respektive 1,8 procent.

Doros nya tillväxtområde, trygghetslarm, är tillräckligt lockande för att motivera en köprekommendation, anser Affärsvärldens tjänst Analys+. Doro stängde 1,8 procent högre.

Dansk-svenska Karnov, verksamt inom juridiska informationstjänster, gjorde på torsdagen debut på Stockholmsbörsen efter ett övertecknat introduktionserbjudande. Aktien stängde premiärdagen på 44:30 kronor, 3 procent över priset i teckningserbjudandet som var 43 kronor per aktie.

Diagram: Intradag OMXS30

Källa: Infront