0,00% Idag

2021-04-13 10:06:38

FINANS: ILIJA BATLJAN KÖPT BANKER OCH TELIA UNDER MARS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Finansmannen Ilija Batljan, som är vd och storägare i fastighetsbolaget SBB, har under mars köpt aktier i svenska banker för över 30 miljoner kronor. Han här även köpt sina första aktier i Telia.

Det framgår av ägardatatjänsten Holdings senaste månadsuppdatering.

Ilija Batljan har köpt aktier i Swedbank för cirka 6 miljoner kronor, och för nästan lika mycket i Handelsbanken. Vidare har han ökat med 235.000 aktier i Nordea där han sedan tidigare ägare runt 50.000 aktier. Investeringen i mars i Nordea uppgick till cirka 20 miljoner kronor, om man utgår från snittkursen under perioden.

Utöver köpen i bankerna har SBB-chefen handlat 400.000 aktier i Telia, en investering värd cirka 15 miljoner kronor.

Ilija Batljans portfölj omfattar innehav i totalt 15 svensknoterade bolag, enligt ägardatatjänsten Holdings. De värdemässigt fem största innehaven finns i fastighetsbolag: SBB, Kungsleden, Odd Molly, Fastpartner och Nyfosa. Mer än hälften av portföljvärdet ligger i SBB.