-0,86% Idag

2017-10-31 17:43:34

BÖRSEN: SKF KLÄTTRADE EFTER RAPPORT MEN ORO I H&M, OMXS30 +0,6%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlades högre på tisdagen där en majoritet av de större bolagen steg. Bra gick det för SKF efter en bättre organisk tillväxt och starkare underliggande resultat än väntat. SCA var upp i kölvattnet av en rapport som var över förväntan samtidigt som Telia avancerade efter att ha sålt sitt resterande innehav i den ryska operatören Megafon. H&M sjönk, sannolikt efter samtal med en internationellt bank.

Storbolagsindexet OMXS30 slutade upp 0,6 procent till nivån 1.672 samtidigt som de ledande börserna i Europa inte gjorde mycket väsen av sig. Omsättningen på Stockholmsbörsen slutade på 17,5 miljarder kronor.

SKF avancerade 4,8 procent efter ett klart bättre underliggande rörelseresultat än väntat. Dessutom var den organiska försäljningstillväxten bättre än väntat.

Skogsbolaget SCA slog analytikernas redan ganska högt ställda förväntningar. Rörelsevinsten på 776 miljoner kronor slog analytikernas förväntningar med 19 procent.

"Det är bara att gratulera. SCA slår konsensus på alla punkter. Ett starkt resultat var väntat, men det blev alltså ännu bättre. Jag betraktar både sågverken och pappersverksamheten som ljuspunkter", säger Christian Kopfer, analytiker på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

SCA steg drygt 2 procent.

ABB noterades 3,7 procent upp till över 219 kronor. Goldman Sachs har höjt sin rekommendation till köp från tidigare neutral med en riktkurs på ungefär 260 kronor.

Telia har sålt sitt resterande innehav i den ryska operatören Megafon till Gazprombank för cirka 8,6 miljarder kronor. Telia-aktien noterades 2,4 procent högre.

H&M:s aktie sjönk brant på tisdagseftermiddagen, ner kring 3 procent på kort tid, och enligt vad flera uppgiftslämnare sade till Nyhetsbyrån Direkt ska nedgången ha sammanfallit med att klädjätten hållit ett investerarsamtal med RBC. Bland annat ska H&M ha pratat om att oktober varit en tuff månad och att det tar tid att arbeta ned lagernivåerna.

Dock sade ir-chefen Nils Vinge till Direkt att klädbolaget inte sagt något nytt jämfört tidigare budskap utan pekade på att man pratat om branschen som sådan utan att gå in på hur det går för H&M enskilt.

H&M-aktien slutade 3,3 procent ned.

Garo, som utvecklar och tillverkar produkter och helhetslösningar för elinstallationsmarknaden, backade nästan 7 procent efter att en försämrad rörelsemarginal.

Det First North-listade bränslecellsbolaget Impact Coatings ska genomföra en företrädesemission om drygt 84 miljoner kronor samt en riktad nyemission om cirka 25 miljoner kronor. Aktien rasade 20 procent.

Sonetel var i sin tur ned 18 procent efter stigande rörelseförlust.

Gold Town Games, som handlas på NGM, klättrade 19 procent sedan spelutvecklingsbolaget uppgett att World Hockey Manager lanseras i resten av Europa med primärt fokus på Tyskland och Schweiz.

De stora kasten i Precise Biometrics aktie fortsatte och tisdagen bjöd på +16 procent.

Fram-aktien fortsatte, efter noteringen nyligen, med sina tvära kast och på tisdagen klättrade den drygt 9 procent.

Graf: OMXS30 under tisdagen.

Källa: Infront.