+0,62% Idag

2017-11-17 12:45:43

BÖRSEN: BO-ORO FÖR BANKER, H&M SÄNKE, OMXS30 -0,9%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmbörsen inledde fredagen i rött. Bankerna pressades sedan Morgan Stanley pekat på exponering mot bomarknaden. En rekommendationssänkning för klädjätten H&M fick stort genomslag och tyngde index.

Omkring klockan 12.30 var storbolagsindexet OMXS30 0,9 procent ned till nivån 1.619. Aktier för 5,9 miljarder kronor hade bytt ägare på Stockholmsbörsen. Övriga större Europabörser var nära oförändrade.

Oljepriset tog fart upp till 62 dollar fatet för Brent och Lundin Petroleum handlades 1,6 procent högre.

Den utdragna inbromsningen på svensk bostadsmarknad kan förväntas påverka kommersiella fastigheter till följd av ett svagare konsumentförtroende, skriver investmentbanken Morgan Stanley och påpekar att de svenska bankernas balansräkningar lutar mot fastighetsrelaterad utlåning vilket ger anledning till viss försiktighet mot sektorn. Handelsbanken, SEB och Swedbank var 1,6 till 1,2 procent lägre. Fastighetsbolag som Castellum, Atrium Ljungberg och Fabege tappade runt 1 procent.

SEB Equity Research har sänkt sin rekommendation på H&M- aktien från behåll till sälj och riktkursen till 175 från 225 kronor. Banken har dragit ned sina prognoser för klädjätten efter negativ marknadsstatistik, i synnerhet från Tyskland, och konstaterar även att direktkonkurrensen från Kina ökar på nätet. H&M-aktien sjönk 4,0 procent till under 195 kronor, den lägsta nivån sedan 2011, och aktien toppade fredagens förlorarlista inom OMXS30.

Bland förlorarna i storbolagsindex fanns också Volvo som tappade 1,6 procent. Securitas, SSAB och SKF var drygt 1 procent lägre.

Även Nordeas neddragning av rekommendationen i Industrivärden till sälj från köp fick genomslag. Industrivärdens C-aktie sjönk 1,8 procent till under 206 kronor. Nordea sänkte riktkursen till 200 kronor (235).

Sobi backade 1,4 procent. Roches läkemedel Hemlibra mot blödarsjuka kan bli en konkurrent till Sobis Elocta och har fått ett godkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Godkännandet rör inte Sobis patientgrupp, men Sobis aktie har tidigare rört sig då Roche kommit med nyheter kring Hemlibra, påpekar Pareto.

Balco ökade 0,8 procent till 60:50 kronor. Carnegie har inlett bevakning av balkongbolaget med köpråd och riktkursen 75 kronor, efter att ha varit rådgivare i samband med bolagets börsnotering i höstas.

Engelska skolan rapporterade på fredagen och sjönk 0,3 procent.

Omsorgsbolaget Ambea fick också tummen upp efter sin kvartalsrapport och aktien ökade 6 procent.

Forskningsbolaget Camurus steg 13 procent efter att fondförvaltaren Max Mittregger medverkat i Ditv:s Börsmorgon och där framfört att aktien fått "oförtjänt mycket stryk på börsen" under de senaste veckorna.

Installationsbolaget Instalcos huvudägare FSN Capitals ägarbolag Herakles Holding har sålt 3 miljoner aktier, cirka 6,5 procent av bolaget, till kursen 53 kronor, till några institutionella investerare. Aktien var ned 2,2 procent till 54:50 kronor.

Solenergibolaget Soltech, som är listat på First North, vill ta in cirka 65 miljoner kronor genom en nyemission med emissionskurs 8:40 kronor. Aktien sjönk 12 procent till under 11 kronor.

First North-listade Spiffx, som utvecklar och marknadsför konsumentinriktade spelapplikationer för speloperatörer, handelsstoppades på First North efter ett kursfall på 12 procent.

Graf: OMXS30-index fredag den 17 november 2017.

Källa: Infront.