0,00% Idag

2021-07-15 11:45:28

SBB: INNEHAVET I JOHN MATTSON EN FINANSIELL PLACERING – VD (R)

(Rättar: Stavning på John Mattson)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) SBB:s investering i John Mattson under juni som placerade SBB på plats sju i ägarlistan är en finansiell placering och inte ett långsiktigt innehav.

"Det handlar om cash management. Vissa aktier, om inte alla, är nog redan sålda. Vårt team säkerställer att vi använder kontanter på bästa sätt", sade SBB:s vd Ilija Batljan på torsdagens rapportpresentation och påpekade att bolaget är tydligt med att meddela när en placering är långsiktig eller inte.

Per den senaste uppdateringen från ägardatatjänsten Holdings hade SBB en portfölj bestående av 11 noterade bolag vid utgången av juni. Värdet på portföljen räknat på den volymvägda genomsnittskursen uppgick då till cirka 9 miljarder kronor, varav John Mattson-innehavet stod för 150 miljoner kronor.

Under det andra kvartalet uppgick värdeförändringar på finansiella instrument för SBB:s del till 1,2 miljarder kronor. Enligt Ilija Batljan var en inte oansenlig del av dessa ett resultat av så kallad "cash management".