0,00% Idag

2021-04-30 13:44:24

BÖRSEN: ASTRA RAPPORTVINNARE, SCA PRESSADES, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen slutade lägre efter fredagens förkortade handel inför valborg där en inledande uppgång kom av sig. Tendensen var liknande på de ledande Europabörserna. Delårsrapporterna från Astra Zeneca och Swedish Match mottogs positivt medan SCA och Ratos hade det tuffare.

Vid stängning klockan 13.00 på valborgsmässoafton var OMXS30-indexet ned 0,7 procent till 2.217. Aktier för 17 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen. Flera verkstadsföretag såsom Sandvik och Atlas Copco gick relativt svagt med nedgångar kring 2 procent.

Astra Zeneca handlades upp 3,6 procent efter att läkemedelsbolaget redovisat en kvartalsvinst per aktie för kärnverksamheten på 1:63 dollar. Det var mer än analytikers förväntningar som låg vid 1:42 dollar per aktie.

En annan rapportvinnare var tobaksbolaget Swedish Match, som steg 0,7 procent efter att rörelseresultatet på drygt 2,3 miljarder kronor överträffat förväntningarna. Leveranserna av den tobaksfria nikotinprodukten Zyn ökade i USA, trots konkurrenters utökade satsningar.

Skogsbolaget SCA fanns däremot bland förlorarna med en nedgång på 5,7 procent. Ebitda-resultat blev visserligen bättre än väntat, men marknaden verkade ta fasta på att omsättningen inte nådde upp till konsensusförväntningarna.

Investeringsbolaget Ratos backade också efter sin rapport. Aktien var ned 8 procent.

Mobilspelsutvecklaren G5 rusade dock 13 procent. Carnegie har höjt sin rekommendation för aktien till köp efter nyheten att Microsoft kommer sänka den del av intäkterna bolaget tar från spel som säljs i Microsoft Store.

"Vi tror att G5 har 30-40 procent av intäkterna från denna plattform", skrev Carnegie i analysen.

Raybased handlades upp hela 144 procent. Bolaget förvärvar det nybildade fastighetsbolaget Randviken, som nyligen har köpt 35 fastigheter från bland andra Fastpartner och SBB. Bolaget byter därmed inriktning mot fastigheter.

På temas kursrusare slutade Doxa ned 9 procent efter att inledningsvis under dagen ha rusat vidare. Torsdagens nyhet att finansmannen Erik Selin investerat i dental- och fastighetsbolaget skickade upp aktien 194 procent den dagen.

Erik Selin har också köpt kring 1 miljon aktier i Collector i fyra omgångar för en total köpeskilling om 29,8 miljoner kronor. Även vd Martin Nossman har köpt aktier i bolaget. Collector steg 3,6 procent.

Kryptovalutaföretaget Coinshares adderade 15 procent till ett marknadsvärde på 8,2 miljarder kronor.

Medicinteknikbolaget Qlife ska genomföra en riktad nyemission om 90 miljoner kronor. Teckningskursen är 42 kronor per aktie. Qlife handlades upp 4,1 procent.

Nilar, som levererar batterier och elektriska energilagringslösningar, slutade oförändrat efter vissa tillfälliga kursuppgångar i den inledande handeln när bolaget på Valborgsmässoafton noterades på Nasdaq First North.

Torsdagens rapportförlorare MTG revanscherade med 1,5 procent. Carnegie har uppgraderat MTG till köp.

Nokia, som rusade på torsdagen efter sin rapport, fortsatte upp med 3 procent. SEB Equities har höjt rekommendationen för telekombolaget till köp.

Graf över OMXS30 fredagen den 30 april:

Källa: Infront