0,00% Idag

2021-07-21 17:52:24

NORDEN: BANKRAPPORT LYFTE NORDEA OCH KONKURRENT, VINX30 +1,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De nordiska börserna återhämtade sig på onsdagen, i linje med omvärlden, efter veckans inledande breda börsfall. Samlingsindexet Vinx30 adderade 1,6 procent till 1.339.

Nordens största bank Nordea presterade en delårsrapport som slog förväntningarna över hela linjen. Rapporten lyfte aktien med 3,7 procent, men även sentimentet bland de nordiska konkurrenterna som inte rapporterat ännu.

Bland annat Danske Bank som noterades bland toppskiktet av sitt storbolagsindex med en uppgång på 3,3 procent. Danske var även ute i början av juli och höjde förväntningarna inför det andra kvartalets resultat, som väntas på fredagen, till 2,8 miljarder danska kronor.

OBX-indexet i Oslo adderade 1,0 procent till 999.

Rec Silicon handlade ned 0,6 procent inför bolagets delårsrapport för det andra kvartalet som väntas på torsdagen. Enligt analytikern Andreas Bertheussen, vid Kepler Cheuvreux, som TDN Direkt talat med, handlar Rec-fallet huvudsakligen om sannolikheten för att Moses Lake kan öppnas på nytt med bibehållen lönsamhet.

I Helsingfors var OMXH25-indexet upp 1,3 procent till 5.547.

Massa- och pappersbolaget Stora Ensos operativa rörelseresultat uppgick till 364 miljoner euro för det andra kvartalet. Analytiker hade i genomsnitt förväntat sig 304 miljoner euro enligt Infronts sammanställning.

Den operativa rörelsemarginalen blev 14 procent, att jämföra med väntade 13 procent. Aktien handlades 1,7 procent högre i Helsingfors.

I Köpenhamn var OMXC25-indexet upp 1,7 procent till 1.905.

Läkemedelsbolaget Genmab var upp 1,9 procent. Amerikanska Novartis och Johnson & Johnson, som säljer bolagets läkemedel Kesimpta och Darzalex redovisade goda försäljningssiffror under onsdagen.