-0,09% Idag

2019-05-07 13:18:13

BÖRSEN: RÅVAROR OCH VERKSTAD TYNGER INDEX, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades under den tidiga eftermiddagen på tisdagen i en svag tendens. Det innebar en försvagning gentemot den inledande timmens handel, då index noterades en mer oregelbunden utveckling. Bland förlorarna återfanns verkstads- och råvarubolag, medan bland annat Getinge och Kinnevik gick mot strömmen.

Vid 13.15-tiden hade Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 gått ned 0,8 procent till nivån 1.636. Aktier för nästan 7 miljarder kronor hade bytt ägare. Även i London, Paris och Frankfurt sågs en likartad utveckling som i Stockholm.

Nent, som nyligen knoppades av från MTG, fick ett positivt mottagande på sin första rapport som självständigt bolag. Nent-aktien steg 3,5 procent efter en rapport som bland annat visade att tv-bolaget fick 99.000 nya abonnenter på streamingtjänsten Viaplay under det första kvartalet.

Hårt blankade speloperatören Betsson handlades i stället ned efter morgonens rapportbesked, aktien backade knappt 9 procent. Intäkter och rörelseresultat i det första kvartalet var något högre än vad analytikerna hade väntat sig, men det framkom också att de genomsnittliga dagliga intäkterna i det andra kvartalet, till och med den 28 april, var 6 procent lägre än de genomsnittliga dagliga intäkterna för hela det andra kvartalet 2018, ett kvartal som lyftes av fotbolls-VM. Dagen före, på måndagen, gick Betsson mot strömmen på en minusbörs och stängde på plus 3,4 procent efter en stark utveckling på eftermiddagen.

Boliden, nedpressat av sjunkande metallpriser samt en nedgraderad rekommendation till underperform från neutral av Credit Suisse, sänktes 3,5 procent och hade svagast utveckling bland bolagen i OMXS30index. Bäst utveckling bland bolagen på OMXS30 visade Getinge med en uppgång på strax över 2 procent.

Securitas steg marginellt trots att aktien från tisdagen handlas utan rätt till att få 4:40 kronor i utdelning, per aktie. Måndagens delårsrapport visade något högre intäkter och ebita-resultat än Infront Datas snittestimat för säkerhetsbolaget. Den organiska tillväxten var 7 procent i kvartalet.

Även i Tele2 avskiljs utdelningen på tisdagen, 2:20 kronor och aktien var ned något mer än så.

Scandic Hotels justerade ebitda-resultat var lägre än förhandstipsen enligt morgonens rapportsiffror. Hotelloperatören sjönk nästan 7 procent på börsen. I en kommentar pekade Morgan Stanley även på att Scandics utsikter för innevarande kvartal var klena.

Utbildningsföretaget Academedia backade också efter sin rapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret, trots ökad vinst. Nedgången summerades till drygt 7 procent.

Rapportaktuella medicinteknikbolaget Arjo, som häromåret knoppades av från Getinge, handlades i stället upp med 6 procent. Arjo upprepade sina utsikter för 2019 om att den organiska omsättningstillväxten förväntas hamna på en nivå om cirka 3 procent. Det skulle då innebära en viss uppgång gentemot motsvarande siffra på +2 procent i det första kvartalet. På sista raden visade Arjo en fördubbling av kvartalets resultat till 100 miljoner kronor.

Aktien i det danska bioteknikföretaget Fluoguide steg rejält i premiärhandeln på Spotlight Stock Market på tisdagen. Aktien handlades till 6:60 kronor. I nyemissionen inför listningen var priset för en aktie 4:95 eller strax därunder med tanke på teckningsoptionen som ingick.

Diagram: intradagsutveckling OMXS30 tisdag 7 maj

Källa: Infront