0,00% Idag

2021-10-13 17:42:38

EUROPABÖRSER: DEUTSCHE BANK SJÖNK PÅ GRÖN BÖRS, STOXX 600 +0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De ledande europeiska börserna stängde uppåt på onsdagen. Deutsche Bank gick mot strömmen efter anklagelser från ett spanskt hotellbolag. Samlingsindexet Stoxx 600 var upp 0,8 procent.

Tysklands DAX-index steg 0,7 procent.

Affärssystemsutvecklaren SAP har för årets tredje kvartal redovisat samlade intäkter som var 5 procent högre än motsvarande period i fjol. Bolaget har även höjt sin prognos för helåret 2021. SAP-aktien lyfte 4 procent.

Deutsche Bank var drabbat av ett överlag tungt sentiment inom banksektorn när räntor handlades ned. Banken riskerar dessutom dryga böter, enligt Financial Times, efter att ha stäms av spanska hotellkedjan Palladium. Hotellbolaget, ett av Spaniens största, har drabbats av stora förluster från derivat inköpta från den tyska banken och nu gått till domstol. Deutsche-aktie tappade 4,4 procent. Närmaste sektorkollegan Commerzbank var dock ned än mer: 5,5 procent.

I Paris var CAC 40-indexet upp 0,8 procent.

Lyxkonglomeratet LVMH rapporterade på tisdagskvällen en försäljning om 15,5 miljarder euro för det tredje kvartalet 2021, vilket motsvarade en organisk intäktstillväxt om 20 procent jämfört med motsvarande period 2020. Analytikerkonsensus var intäkter om 15,4 miljarder euro, enligt Dow Jones. Aktien adderade 3,7 procent på onsdagen.

I London stärktes FTSE 100-indexet 0,2 procent. Bostadsbyggaren Barratt Developments avancerade 6,3 procent och toppade därmed det brittiska indexet.