0,00% Idag

2020-09-08 08:30:32

BÖRSEN: BLYGSAMMA UPPGÅNGAR VÄNTAS EFTER STARKT AVANCEMANG

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen såg på tisdagsmorgonen ut att inleda handeln något uppåt, och därmed fortsätta gårdagens positiva trend där OMXS30-indexet steg över 2 procent.

Vid 8.25-tiden indikerade terminerna på de ledande Europabörserna uppgångar. Noteringarna på Paris- och Frankfurtbörsen var mellan 0,3-0,4 procent upp och förhandeln hos IG visade på ett avancemang om 0,3 procent för Stockholmsbörsens storbolagsindex.

Under måndagen höll New York-börserna stängt på grund av helgdag, men på presidentfronten var det full rulle.

Donald Trump lyfte vid en presskonferens såväl återhämtningen av ekonomin som framstegen mot ett coronavaccin och fokuserade på relationerna med Kina, där han åter luftade tankar på en ekonomisk frikoppling mellan de ekonomiska stormakterna, uppger SEB i ett morgonbrev.

"De attacker som presidenten framfört mot Kina ser ut att bli ett bärande tema i hans valkampanj", skriver banken.

Vidare överväger USA att bojkotta bomull från Xinjiang-regionen i Kina på grund av brott mot mänskliga rättigheter i området.

I Asien sågs börserna utvecklas åt olika håll under tisdagsmorgonen. Tokyos Nikkei 225 steg något medan Kinas Shanghai-index vek ned, om än blygsamt.

På svensk mark har byggbolaget Serneke och Magnolia Bostad tecknat avtal om att bygga 206 lägenheter samt LSS-boende i Nacka kommun. Entreprenaden är värd omkring 265 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget Amastens nyemission på 500 miljoner kronor, som aviserades efter måndagens börsstängning, gjordes till priset 7:30 kronor per stamaktie. På måndagen stängde stamaktien till just den nivån. Likviden från nyemissionen avses användas för att finansiera fortsatt tillväxt genom förvärv av förvaltningsfastigheter och utvecklingsprojekt, heter det.

Ett annat fastighetsbolag, Fastator, avser göra en riktad emission som väntas tillföra bolaget 120 miljoner kronor och genomfördes till kursen 120 kronor per aktie. Det motsvarar en rabatt på cirka 13 procent jämfört med måndagens stängningskurs.

Biometribolaget Fingerprint Cards och Sentry Enterprises har ingått ett globalt licensavtal avseende Fingerprints mjukvaruplattform för access, FPC-BEP.

SCA har fått sitt långfristiga kreditbetyg reviderat till BBB- från tidigare BBB av S&P Global Rating, som motiverar ändringen med att SCA kommer att redovisa lägre intäkter och lägre ebitda-resultat för 2020 och 2021 än vad kreditbetygsfirman tidigare trott, "primärt på grund av svagare marknadsförutsättningar".

Forskningsbolaget Calliditas Therapeutics har rekryterat den första patienten till bolagets fas 3-studie med läkemedelskandidaten Nefecon i Kina, som används vid behandling av njursjukdomen Iga nefropati.

Rekommendationer:

* Nordea Markets höjer riktkursen för Sandvik till 200 kronor från 195 kronor, där köprekommendation upprepas. Aktien stängde till 179:60 kronor på måndagen.

* SEB Equities har höjt riktkursen för Husqvarna till 95 från 80 kronor. Behåll-rekommendation upprepas. Aktien stängde på måndagen till 93:56 kronor.

Bostadsrättspriserna i riket som helhet steg 2 procent i augusti jämfört med föregående månad. Villapriserna steg också med 2 procent, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik.