0,00% Idag

2021-05-11 10:09:44

ENERGI: SOLCELLSBOLAGET EXEGER VÄRT 7 MDR KR EFTER BATLJANS KÖP

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fastighetsinvesteraren Ilija Batljan har blivit storägare i solcellsbolaget Exeger, som har avtalat om 318 miljoner kronor i ny finansiering för bygge av en ny solcellsfabrik.

Ilija Batljans investering på 150 miljoner kronor i bolaget gjordes till en värdering av Exeger på 7,2 miljarder kronor, skriver Dagens Industri. Fastighetsinvesteraren äger tillsammans med en tidigare investering nu nära 4 procent av bolaget.

Värderingen överstiger nivåerna från tidigare emissioner då investerare som AMF, Stena Sessan och japanska Softbank blivit delägare.

"Det känns otroligt bra. Exeger blir vår näst största investering efter SBB. Detta är ett långsiktigt innehav som jag aldrig kommer att sälja", säger Ilija Batljan till tidningen.

Det nya kapitalet ska främst finansiera bygget av en ny fabrik för storskalig produktion av bolaget egna solcellsteknik i Stockholm. Sedan beslutet om fabriken togs har två nya produkter lanserats där Exegers solcellsmaterial är integrerat – dels en självladdande cykelhjälm med tillverkaren POC och dels en trådlös och självladdande hörlur med Urbanista.

Ytterligare samarbeten som utnyttjar Exegers solcellsmaterial, som omvandlar ljus till elektricitet för att ladda produkten, kommer enligt planerna att presenteras under året, uppger Exegers grundare och vd Giovanni Fili för DI.