+0,04% Idag

2019-10-18 07:55:47

ATRIUM LJUNGBERG: FÖRVALTNINGSRES BLEV 318 MLN KR 3 KV (NY)

(Tillägg: sista stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg redovisar ett förvaltningsresultat på 318 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Väntat var 336 miljoner, enligt Infront Datas sammanställning av tre analytikers prognoser.

Driftöverskottet blev 460 miljoner kronor, mot väntade 458 miljoner.

Hyresintäkterna uppgick till 653 miljoner kronor. Det kan jämföras med förväntade 657 miljoner.

De orealiserade värdeförändringarna på fastigheter uppgick till 283 miljoner kronor i det gångna kvartalet och nettoresultatet till 534 miljoner kronor, det sistnämnda fallet var 258 miljoner kronor förväntat.

Bolaget upprepar prognosen om att förvaltningsresultatet (resultatet före värdeförändringar och skatt) för helåret 2019 väntas bli 1.200 miljoner kronor. Efter årets nio första månader låg förvaltningsresultatet på 945 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt bedöms uppgå till 1.820 miljoner kronor, motsvarande 14:00 kronor per aktie. Här var tidigare bedömning 1.700 miljoner, motsvarande 13:08 kronor per aktie.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.