0,00% Idag

2020-11-20 17:44:46

BÖRSEN: VACCINHOPP TRUMFADE ÖKAD SMITTSPRIDNING, OMXS30 +0,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsens steg på fredagen när investerarna fortsatte att blicka bortom den tilltagande smittspridningen och fokuserade på tiden efter vaccinering.

Vid stängning var Stockholmbörsens OMXS30-index upp 0,6 procent till nivån 1.927 procent. Därmed summerade veckan till en uppgång på 1,8 procent. På fredagen omsattes aktier för 18,5 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Inom OMXS30 syntes uppgångar i flera sektorer, där industribolag tampades med mer defensiva kollegor i toppen av listan. Alfa Laval drog det längsta strået med en uppgång på 3,5 procent medan Boliden steg 1,7 procent. Telia och Astra Zeneca adderade 1,9 respektive 2,4 procent.

ABB fortsatte ned 1,8 procent efter gårdagens nedgång på 2,5 procent i spåren av besvikelse över de nya finansiella mål som presenterades i samband med kapitalmarknadsdagen. Deutche Bank tillhörde de som inte imponerades och sänkte sin rekommendation till sälj.

"ABB:s implicita organiska tillväxtmål på 2-3 procent ser blekt ut i jämförelse med vissa konkurrenters ambitioner", skrev Deutsche Bank.

Bland de rapporterande bolagen längre ned i listorna lämnade Wise Group, en kvartalsrapport som mottogs väl. Omsättning minskade med 19 procent i tredje kvartalet, men bolaget noterade en uppgång i aktiviteten hos kunderna under september månad. Aktien klättrade över 8,7 procent.

Modeföretaget Björn Borgs e-handel växte i det tredje kvartalet samtidigt som rabatter under pandemin pressade bruttomarginalen. Rörelseresultatet landade trots det i nivå med föregående år och aktien som förlorat 30 procent i år steg omkring 4 procent.

Krisande upplevelsebolaget Moment Group meddelade på torsdagskvällen att det fortfarande finns förutsättningar för förhandling om att säkra likviditet och finansiering för att undvika konkurshotet. Aktieägare som fått se värdet minska med omkring 65 procent under året fick tröst i form av en uppgång på 9,6 procent på fredagen.

Catena Media fortsatte ned 2,7 procent till 29:30 kronor på fredagen efter gårdagens fall på 17 procent på kvartalsrapporten som inte övertygade aktiemarknaden. Kepler Cheuvreux har sänkt sin riktkurs för bolaget till 48 kronor (51) men står fast vid sin köprekommendation.

Gruvprospekteringsbolaget Copperstone Resources vill ta in 160 miljoner i en företrädesemission med teckningskurs 0:50 kronor. Aktien tappade 7,6 procent till 0:70 kronor.

Bayn Group har varit i köptagen inom foodtechsektorn under veckan. På torsdagen aviserades förvärvet av Green Sales och på fredagen köpet av Golden Athlete. Aktien steg drygt 7 procent och har de senaste tre dagarna handlats upp över 20 procent.

Odd Molly offentliggjorde i prospektet med anledning av den stundande företrädesemissionen att effekten av värdeförändringarna på bolagets fastigheter kommer att uppgå till 48 miljoner kronor i det fjärde kvartalet. Aktien slutade upp 2,8 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index fredag 20 november

Källa: Infront