+0,05% Idag

2019-07-11 14:57:51

NEW YORK: TERMINER INDIKERAR POSITIV ÖPPNING, OLJA FORTSATT UPP

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i USA väntas fortsätta stiga på torsdagen, efter gårdagens uppgång då marknaden tolkade Fed-chefen Jerome Powell som duvaktig.

"Investerare har prisat in en 100-procentig sannolikhet för en räntesänkning innan slutet på juli", skrev CME Group enligt CNBC.

Vid 14.45-tiden var terminen för Dow Jones industriindex upp 0,3 procent, det bredare S&P 500-indexet var samtidigt 0,2 procent upp. Terminen för teknikindexet Nasdaq 100 hade stigit 0,1 procent.

Franska senaten godkände på torsdagen ett skatteförslag på teknologiföretag, trots hot från USA:s sida om tullar på franska varor såsom vin och bilar om skatten blir av. Enligt USA riktar sig skatten "obefogat mot amerikanska bolag" och president Donald Trump har gett order om att inleda en undersökning av skatteplanen.

De teknikbolag som kan komma att drabbas av den franska teknikskatten, Apple, Alphabet, Facebook och Amazon, noterade måttliga uppgångar i förhandeln.

Bland enskilda aktier steg Delta Air Lines över 2 procent i den amerikanska förhandeln. Flygbolaget höjde i sin halvårsrapport prognosen för vinst per aktie under innevarande helår till spannet 6:75-7:25 dollar, från tidigare 6:00-7:00 dollar.

"Vårt tredje kvartal har börjat starkt med ett nytt intäktsrekord för en enskild dag den 7 juli. Vi förväntar oss nu en intäktstillväxt på 6-7 procent under helåret", sade ordförande Glen Hauenstein i en kommentar.

Snap, bolaget bakom den sociala medieplattformen Snapchat, steg 2,3 procent efter höjd riktkurs från Bank of America Merrill Lynch.

Priset på olja fortsatte upp på torsdagseftermiddagen svensk tid, efter onsdagens kraftiga prisuppgång i spåren av oväntat låga amerikanska lagersiffror. Oljepriset fick även stöd av att oljeriggar i Mexikanska golfen evakuerats inför en storm.

På makrofronten steg konsumentpriserna i USA 0,1 procent i juni, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad i fjol steg KPI med 1,6 procent, enligt siffror från den amerikanska statistikmyndigheten.

Analytiker hade räknat med att KPI skulle ha varit oförändrat jämfört med månaden före och ha stigit med 1,6 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Reuters snittprognos.

Antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd i USA sjönk med 13.000 personer, till 209.000 personer, under vecka 27. Analytiker hade räknat med 223.000 nya sökande, enligt Reuters snittprognos.

Noteringar vid 14:45-tiden
(jämfört med nivån vid USA-stängning förgående handelsdag)

Terminen för DJIA +0,33%
Terminen för S&P 500 +0,16%