12 Aug, 2022

Irisity AB (publ) levererar tillväxt med stärkta marginaler och förbättrad lönsamhet.

VD kommenterar andra kvartalet:

Irisity fortsätter sin tillväxtresa med bibehållen investeringstakt och kostnadskontroll. Vår nettoomsättning ökade 60% på organisk basis och med 144% till 31,9 MSEK (13,1) inklusive förvärv. Bruttomarginalen stärktes under kvartalet till 83,4 procent (58,2), och den månatliga återkommande intäkten (MRR) blev 5,5 MSEK (7,0) Q/Q.

Vi vände till positivt EBITDA som uppgick till 1,2 MSEK (-2,6) inkluderat omfattande pilotinstallationer. Nettoresultatet blev negativt till följd av stora avskrivningar på goodwill och immateriella tillgångar efter förvärvet av Agent Vi. Kassaställningen och kassaflödet har belastats av sena kundbetalningar.

Försäljningen internationellt visar styrka, främst i MEA och Sydostasien. På de amerikanska marknaderna och i Europa har vi under perioden fortsatt att stärka vår långsiktiga pipeline i nära samarbete med våra globala partners. På den svenska marknaden inom främst kommunsegmentet har försäljning och MRR belastats av en långdragen tillsynsprocess av integritetsmyndigheten, IMY gällande en västsvensk kommuns tillståndsgivning för kameror med IRIS Anonymization. Under denna granskning har flertalet kunder i Sverige tillfälligtvis pausat vidare utrullning samt i vissa fall avslutat sina avtal. Vi förväntar oss ett beslut från IMY i linje med tidigare beslut från Länsstyrelsen i Västra Götalands län, att kameror med IRIS Anonymization inte är tillståndspliktiga på allmän plats.

Under kvartalet har vi mildrat effekterna av tillfälligt svagare försäljning i Europa genom stark utveckling på våra övriga marknader, vi fortsätter att bygga vidare på vår internationella närvaro och styrka.

Marcus Bäcklund

Höjdpunkter under andra kvartalet 2022:
Nettoomsättning 31,9 Mkr (13,1).
Aktiverat arbete 5,3 Mkr (2,8).
Bruttomarginal 83,4 procent (58,2).
EBITDA 1,2 MSEK (-2,6).
Resultat efter skatt -24,2 MSEK (-6,0).
Likvida medel vid periodens slut 30,4(*) MSEK (47,5).

MRR vid utgången av kvartalet 5,5 MSEK (7,0) Q/Q.

(*) Ej inkluderat försenad kundbetalning på 1,3 miljoner USD från projekt relaterat till US Department of Treasury

Hela delårsrapporten finns tillgänglig på www.irisity.com

Marcus Bäcklund, Irisity CEO Phone: +46 771 41 11 00
E-mail: marcus.backlund@irisity.com

Anna Forsberg, Irisity interim CFO Phone: +46 72 504 69 17
E-mail: anna.forsberg@irisity.com

Denna information är information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, kl 08:00 CET den 12 augusti 2022.