-0,04% Idag
-15,85% Sedan årsskifte

2019-12-23 18:00:09

BÖRSEN: KURSKOLLAPS I KAMBI, CONSILIUM REJÄLT UPP, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades oregelbundet på måndagen inför julledigheten, i linje med börstendensen i Europa, och behöll därmed den senaste tidens kursuppgångar. Sportboksleverantören Kambi rasade efter en amerikansk sektoraffär medan Consilium rusade efter en avyttring med hög prislapp.

Storbolagsindexet OMXS30-index slutade oförändrat vid 1.795. De flesta aktier i storbolagsindexet rörde sig mindre än en procent upp eller ned under handelsdagen. Aktier för låga 10,6 miljarder kronor bytte ägare via Stockholmsbörsen.

Den svenska sportboksleverantören Kambi rasade 30 procent innan handeln i aktien stoppades efter beskedet att sportbettingbolaget Draftkings, som är kund till Kambi, går samman med Kambi-konkurrenten SBTech. Affären kan innebära att Draftkings får tillgång till egen sportbok och därmed inte behöver Kambi på samma sätt som innan.

Kambis vd Kristian Nylén hävdar att sammanslagningen av en konkurrent och en högprofilerad operatör kan gynna Kambi i framtida säljprocesser.

Consilium rusade 185 procent efter att ha meddelat avyttring av affärsområdet Marine & Safety till Nordic Capital. Priset på 3 miljarder kronor på skuldfri basis kan jämföras med bolagets börsvärde i fredags på knappt en halv miljard kronor.

Tele2 sjönk 0,1 procent. Bolagets kabeloperatör Comhem är överens med TV4, kontrollerat av konkurrenten Telia, om vad parterna betecknar som ett grundavtal. Samtidigt ska förhandlingarna fortsätta. Comhems kunder kommer att kunna se TV4-kanaler i jul, meddelades det.

Fyra av riskkapitalbolaget EQT:s partners har bildat bolaget Bark Partners AB dit de överför huvuddelen av sina aktier i EQT. Efter överföringen kommer Bark Partners att äga totalt 15,2 procent av EQT och därmed bli riskkapitalbolagets näst största ägare. EQT-aktien var ned 0,7 procent.

Bioteknikföretaget Saniona lyfte 12 procent efter att dess partner Medix lämnat in en ansökan om nytt läkemedel till det mexikanska läkemedelsverket för godkännande av tesofensine för behandling av patienter med fetma.

Oncopeptides, som varit en stor favorit bland analytiker, fick kritiska kommentarer i en Dagens Industri-kommentar signerad Richard Bråse. Aktien pressades 3,5 procent.

Magnolia Bostad avancerade 7 procent efter att ha sålt en fastighet i Spånga. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till cirka 755 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget SBB fick inga pluspoäng för sin avyttring av 46 fastigheter för drygt 1 miljard kronor, utan aktien backade 0,6 procent.

Storytel stärktes 6 procent och utökade därmed uppgången från i fredags. En annan kursvinnare var Diamyd Medical som fortsatte upp 38 procent.

Gruvbolaget Semafo tecknade ett uppdaterat finansieringsavtal med Macquarie Bank i spåren av den tuffa tid som bolaget har gått igenom efter den dödliga attacken i november mot en av bolagets busskonvojer vid Boungou-gruvan i Burkina Faso. Aktien ökade 2 procent.

Graf: OMXS30 måndagen den 23 december

Bildkälla: Infront